Film edukacyjny
Polecenie 1
Opisz, na postawie filmu dialog Herberta z kulturą antyczną.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlF674fcO
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film to analiza i interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta pt. Dedal i Ikar
Polecenie 2
Wyjaśnij, dlaczego poniższy fragment wiersza Dedal i Ikar można uznać za kluczowy dla całego utworu.
Mówi Ikar:
Ramiona bolą ojcze od tego bicia w próżnię
nogi drętwieją i tęsknią do kolców i ostrych kamieni
nie mogę patrzeć się w słońce tak jak ty patrzysz się ojcze
ja zatopiony cały w ciemnych promieniach ziemi
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe. Herbert miał nieufny stosunek do języka i wyobraźni.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Doczesność, materialność i cielesność w twórczości Herberta są wartościami ważniejszymi niż wątpliwa i zbyt abstrakcyjna transcendencja. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Herbert idealizował świat kultury antycznej. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Odwoływanie się do mitów i do postaci z kultury antycznej bywały dla Herberta sposobem na poradzenie sobie z cenzurą w okresie PRL-u. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
| PRAWDA | FAŁSZ | |
| Herbert miał nieufny stosunek do języka i wyobraźni. | P □ | F □ |
| Doczesność, materialność i cielesność w twórczości Herberta są wartościami ważniejszymi niż abstrakcja oraz mistyka. | P □ | F □ |
| Herbert idealizował świat kultury antycznej. | P □ | F □ |
| Odwoływanie się do mitów i do postaci z kultury antycznej bywały dla Herberta sposobem na poradzenie sobie z cenzurą w okresie PRL-u. | P □ | F □ |
Ćwiczenie 2
Stwierdzenie, że Herbert w swojej twórczości wraca do dziedzictwa kultury antycznej w sposób aktywny, oznacza, że...
- powtarza historie opisywane w mitach.
- kształtuje swój własny stosunek do mitów i losów ich bohaterów.
- wielokrotnie przywołuje postaci opisane w mitologii.
- konfrontuje się z dziedzictwem kultury antycznej.