Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Polski parlamentaryzm: sejmiki i sejm walny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę sejmu walnego;
opisuje przebieg sejmu walnego;
wyjaśnia różnice między różnymi typami sejmików ziemskich;
ocenia funkcjonowanie i znaczenie parlamentaryzmu polskiego w XVI w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z treścią e‑materiału. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach opracowali fragmenty materiału z sekcji „Przeczytaj”: jedna osoba skupia się na akapicie dotyczącym genezy parlamentaryzmu polskiego, a druga – organizacji sejmu walnego. Uczniowie wykonują zadanie, a następnie wskazani lub wylosowani (po jednym z każdego zagadnienia) prezentują efekty swojej pracy. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje lub uzupełnia wypowiedzi.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”. Następuje wspólne omówienie poprawności wykonanych zadań.
Prowadzący opowiada krótko o funkcji sejmików ziemskich i ich roli w życiu politycznym. Zapowiada, że uzupełnieniem tej części lekcji będzie praca z multimedium.
Praca z multimedium („Schemat interaktywny”). Uczniowie indywidualnie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują polecenie 2 (dopasowują właściwe nazwy do rodzajów sejmików ziemskich) oraz polecenie 3: „Na podstawie schematu określ, jaki rodzaj sejmiku ziemskiego opisuje poniższy tekst źródłowy”. Wybrana osoba udziela odpowiedzi.
Dla utrwalenia wiedzy uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 4 i 5. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dzieje Polski, pod red. J. Topolskiego, Warszawa 1977.
S. Grzybowski, Wielka historia Polski, t. 4, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Warszawa 2004.
J. Topolski, Polska w czasach nowożytnych. Od środkowoeuropejskiej potęgi do utraty niepodległości (1501‑1795), seria Polska – dzieje narodu, państwa i kultury, t. 2, Poznań 1999.
Historia sejmu polskiego, t. 1, Do schyłku szlacheckiej Rzeczypospolitej, pod red. J. Michalskiego, Warszawa 1984.
J. Choińska‑Mika, Poseł jedzie na sejm, „Mówią Wieki” 10/1994.
J. Choińska‑Mika, Krzykacze czy parlamentarzyści: reprezentacja Mazowsza na sejmach dawnej Rzeczypospolitej, „Mówią Wieki” 11/1998.
J. Choińska‑Mika, Nic nowego bez wspólnego zezwolenia, „Mówią Wieki” 3/2008.
J. Choińska‑Mika, Sejmiki w Rzeczypospolitej, „Mówią Wieki” numer specjalny 1/2018.
J. Dzięgielewski, O dążeniu do zgody, „Mówią Wieki” 1/1995.
W. Fałkowski, Jak powstawał sejm walny, „Mówią Wieki” numer specjalny 1/2018.
A. Filipczak‑Kocur, O skuteczności i nieskuteczności sejmikowania. „Mówią Wieki” 9/1976.
I. Kąkolewski, Sejm za panowania dwóch ostatnich Jagiellonów, „Mówią Wieki” numer specjalny 1/2018.
P. Tafiłowski, Wokół konstytucji Nihil novi, „Mówią Wieki” numer specjalny 1/2018.
W. Uruszczak, Pierwszy dwuizbowy sejm walny Królestwa Polskiego, „Mówią Wieki” numer specjalny 1/2018.
Wskazówki metodyczne:
Schemat prezentujący rodzaje sejmików ziemskich może zostać wykorzystany w lekcjach powtórkowych dotyczących polskiego parlamentaryzmu.