Dla nauczyciela
Autor: Maciej Batorski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Związki zawodowe i organizacje reprezentujące interesy różnych grup społeczno‑zawodowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
7) charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozróżnia cele działania związków zawodowych, samorządów zawodowych i stowarzyszeń zawodowych,
charakteryzuje wybrane organizacje związkowe oraz organizacje reprezentujące interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych działające w Rzeczypospolitej Polskiej,
porównuje i ocenia skalę działania ruchu związkowego w Polsce i Europie Zachodniej.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona,
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych, linii chronologicznej.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zajęcia przeprowadzane metodą lekcji odwróconej. Podczas jednego z poprzedzających spotkań nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy. Rozlosowuje wśród nich nazwy wybranych związków zawodowych lub organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych działające w Rzeczypospolitej Polskiej. Zadaniem grup jest zapoznanie się z blokiem tekstowym i krótkie zaprezentowanie wylosowanej organizacji (informacje zawarte w statucie i na stronie internetowej wybranej organizacji).
Uczniowie przedstawiają następujące zagadnienia:
nazwa organizacji i jej logo,
rok założenia i tradycje,
powiązania omawianej organizacji z innymi zrzeszeniami w kraju i za granicą,
cele działalności,
liczba członków,
liderzy organizacji,
osiągnięcia organizacji w zakresie inicjatyw ustawodawczych, oddziaływania na opinię publiczną, mobilizację członków do działania i in.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Prezentacje grup i ich omówienie na forum klasy.
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
3. Praca z multimedium – linia chronologiczna. Uczniowie zapoznają się z informacjami i wykonują dołączone do niego ćwiczenie.
4. Podział klasy na dwie grupy „za” i „przeciw” w dyskusji na temat „Czy jest sens istnienia związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych (samorządów zawodowych i stowarzyszeń zawodowych)?”. Przed rozpoczęciem dyskusji ustalane są zasady, według których będzie ona prowadzona. Przykładowo – że nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp. Po przygotowaniu się uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję i tylko on udziela głosu zgłaszającym się chętnym. Po zakończeniu dyskusji chętne/wybrane osoby podsumowują ją.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję „Dlaczego poziom uzwiązkowienia w Polsce maleje? Dlaczego poziom uzwiązkowienia w Polsce jest dużo niższy niż w krajach Europy Zachodniej i Północnej?”. Uczniowie przedstawiają swoje zdanie w tej sprawie. Chętni/wybrani uczniowie podsumowują dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 6–9.
Materiały pomocnicze:
1. Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. 1991, nr 55, poz. 234).
2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz.U. 2001, nr 5, poz. 42).
3. Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz.U. 2009, nr 219, poz. 1708).
4. Ustawa z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (Dz.U. 2018, poz. 1184, 1467, 1669, 2193; 2019, poz. 730.).
5. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 2001, nr 79, poz. 855).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linia chronologiczna może być wykorzystana przez uczniów indywidualnie w ramach przygotowania się do lekcji, przed wykonaniem własnej prezentacji lub jako wprowadzenie do zajęć.