Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie wpływu położenia środka masy (w pobliżu Ziemi) na ruch ciała |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń: 1. wyjaśnia wpływ położenia środka masy na ruch ciała, 2. wyznacza środek masy układu ciał, 3. identyfikuje momenty sił działające na układ ciał. |
Strategie i metody nauczania | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym |
Materiały pomocnicze: | materiały typu butelki plastikowe, rolki papieru, plastelina, nożyczki |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi wcześniej uczniów o przyniesienie na zajęcia przedmiotów o kształcie rur, na przykład tekturowej rolki po zużytym papierze toaletowym lub ręczniku papierowym etc. Na początku lekcji nauczyciel weryfikuje, jakie materiały mają uczniowie. Następnie prosi o wykonanie przy pomocy szkolnych narzędzi prostych pomiarów ich masy i rozmiarów. Następnie zachęca uczniów do podniesienia lekko z jednej strony szkolnej ławki, tworząc w ten sposób równię pochyłą, i do sprawdzenia, jak staczają się te obiekty. Należy zwrócić tu uwagę, aby żadne inne przedmioty nie znajdowały się na ławce, aby ich nie zrzucić. | |
Faza realizacyjna: | |
Po pierwszych obserwacjach nauczyciel rozdaje uczniom plastelinę i prosi o niesymetryczne obciążenie wnętrza rur, a następnie powtórzenie doświadczenia z równią. Nauczyciel zostawia uczniom czas na eksperymentowanie z rozłożeniem mas wewnątrz rur. Nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi zarówno na masę, jak i symetrię jej rozkładu: czy jedna plastelinowa kulka przyklejona w jednym punkcie walca da taki sam efekt, jak ta sama masa podzielona na kilka części i przyklejona po przeciwnych stronach? Nie – dlaczego? Nauczyciel włącza symulację z niniejszego e‑materiału i wyjaśnia to zjawisko. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prosi ochotników kolejno o udzielenie odpowiedzi na zadania 1,2,3, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. Nauczyciel podsumowuje wnioski z lekcji na tablicy. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 5 i 6 z niniejszego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może posłużyć do utrwalenia przez uczniów materiału w domu. Można ją również zaprezentować na początku lekcji i następnie w rzeczywistości odtworzyć zasymulowaną sytuację, dyskutując ewentualne różnice wynikające z ograniczeń symulacji. |