Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Literatura jako dzieło samo w sobie. Proza Jerzego Pilcha
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze cechy twórczości Jerzego Pilcha oraz tematy, które najczęściej porusza w swojej prozie i publicystyce,
dowiaduje się, czym jest alter ego oraz postawa autobiograficzna,
wyjaśnia, na czym polega autobiografizm i w jakim celu jest on stosowany przez Jerzego Pilcha,
analizuje wybrane fragmenty dzieł Pilcha i opisuje ich specyfikę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje zainteresowanym uczniom, by przygotowali prezentację na temat twórczości Jerzego Pilcha. Podpowiada, na jakich informacjach powinni się skupić, np. kwestia autobiografizmu, tematyka prozy pisarza, charakterystyczny styl, felietonistyka.
Wszyscy uczniowie powinni zapoznać się z blokiem tekstowym e‑materiału.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia prezentacji przygotowanej przez uczniów w domu. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania autorom, a nauczyciel ewentualnie uzupełnić informacje i ocenić dodatkową pracę uczniów. Następnie prowadzący przedstawia cele lekcji oraz podaje jej temat.
Faza realizacyjna:
Prowadzący odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania z tej sekcji. Nauczyciel udziela im wsparcia, jeśli jest potrzebne.
Później uczestnicy zajęć dzielą się na 4 grupy, każda z nich wykonuje inne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1: ćw. 4, gr. 2: ćw. 5 i 6, gr. 3: ćw. 7, gr. 4: ćw. 8. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Pilch, Dziennik, Warszawa 2012.
Witold Bereś, Pilchu. Na rogu Wiślnej i Hożej, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.