Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rejony upraw roślin zmodyfikowanych genetycznie na mapie świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
3) identyfikuje problemy związane z upowszechnianiem się roślin uprawnych modyfikowanych genetycznie i wyjaśnia rozmieszczenie obszarów ich upraw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są rośliny modyfikowane genetycznie,
omawia znaczenie roślin modyfikowanych genetycznie,
wskazuje na mapie świata państwa prowadzące uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
GMOinfo.eu – portal zawierający informacje na temat roślin modyfikowanych genetycznie.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyjaśniają, czym są rośliny GMO, z czym im się kojarzą. Być może uczniowie mają dodatkowe doświadczenia związane z GMO (postawy rodziców itp.).
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają znaczenie upraw roślin GMO oraz powody, dla których zostały upowszechnione.
Nauczyciel, korzystając z dostępnych źródeł internetowych, prezentuje uczniom gatunki roślin modyfikowanych wraz z opisem ich modyfikacji i nowych cech, np. ziemniak Innate, jabłko Arctic Apples, bakłażan BT. Nauczyciel może skorzystać także z e‑materiału „Czy należy się bać GMO?”.
Omówienie w ramach wspólnej klasowej dyskusji kontrowersji wokół roślin modyfikowanych genetycznie, omówienie konkretnych argumentów przedstawianych przez przeciwników GMO.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i w parach wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel na forum klasy sprawdza poprawność wykonania zadania.
Uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, w parach lub grupach omawiają następujące zagadnienia: występowanie roślin GMO w Europie i w Unii Europejskiej, znaczenie roślin GMO w Europie. Nauczyciel prosi poszczególne pary lub grupy o przedstawienie swojej pracy, pozostali uczniowie weryfikują swoje notatki i wprowadzają uzupełnienia.
Faza podsumowująca
Uczniowie indywidualnie lub w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat zalet i wad upraw GMO.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej dylematom związanym z wykorzystaniem roślin modyfikowanych genetycznie (zakres rozszerzony: X. 4).