Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rejony upraw roślin zmodyfikowanych genetycznie na mapie świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

3) identyfikuje problemy związane z upowszechnianiem się roślin uprawnych modyfikowanych genetycznie i wyjaśnia rozmieszczenie obszarów ich upraw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są rośliny modyfikowane genetycznie,

  • omawia znaczenie roślin modyfikowanych genetycznie,

  • wskazuje na mapie świata państwa prowadzące uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

GMOinfo.eu – portal zawierający informacje na temat roślin modyfikowanych genetycznie.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyjaśniają, czym są rośliny GMO, z czym im się kojarzą. Być może uczniowie mają dodatkowe doświadczenia związane z GMO (postawy rodziców itp.).

  • Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają znaczenie upraw roślin GMO oraz powody, dla których zostały upowszechnione.

  • Nauczyciel, korzystając z dostępnych źródeł internetowych, prezentuje uczniom gatunki roślin modyfikowanych wraz z opisem ich modyfikacji i nowych cech, np. ziemniak Innate, jabłko Arctic Apples, bakłażan BT. Nauczyciel może skorzystać także z e‑materiału „Czy należy się bać GMO?”.

  • Omówienie w ramach wspólnej klasowej dyskusji kontrowersji wokół roślin modyfikowanych genetycznie, omówienie konkretnych argumentów przedstawianych przez przeciwników GMO.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i w parach wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel na forum klasy sprawdza poprawność wykonania zadania.

  • Uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, w parach lub grupach omawiają następujące zagadnienia: występowanie roślin GMO w Europie i w Unii Europejskiej, znaczenie roślin GMO w Europie. Nauczyciel prosi poszczególne pary lub grupy o przedstawienie swojej pracy, pozostali uczniowie weryfikują swoje notatki i wprowadzają uzupełnienia.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie indywidualnie lub w grupach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat zalet i wad upraw GMO.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej dylematom związanym z wykorzystaniem roślin modyfikowanych genetycznie (zakres rozszerzony: X. 4).