Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wykresy w arkuszu kalkulacyjnym – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykorzystasz wykresy do graficznej reprezentacji danych.
Utrwalisz wiedzę na temat tworzenia wykresów przestawnych.
Powtórzysz sposoby na poprawienie czytelności wykresów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010 lub nowsze, LibreOffice Calc 4.1 lub nowsze, albo wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed zajęciami zapoznali się z filmem zamieszczonym w sekcji „Samouczek” (wersja dla Excela lub LibreOffice Calc w zależności od tego, z którym programem uczniowie pracują podczas zajęć).
Nauczyciel prosi również o powtórzenie wiadomości na temat wykresów w arkuszu kalkulacyjnych. Przypomniana wiedza będzie wykorzystana podczas lekcji przy rozwiązywaniu zadań maturalnych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie uczniowie dzielą się na grupy (nauczyciel wyznacza, które zespoły zajmują się zadaniem 6.4, a które 5.4), pobierają załącznik zamieszczony w sekcji (do przydzielonego zadania) i wspólnie wykonują poszczególne kroki, zgodnie z treścią sekcji „Przeczytaj”. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu grupy oddają do oceny plik tekstowy zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań (odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem), plik zawierający wykres do zadania, plik(-i) zawierający(-e) komputerową realizację rozwiązań.
Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia 5–8 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwszy uczeń z grupy, który skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na udzielenie wszystkich odpowiedzi. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.
Ćwiczenia 1 i 2 uczniowie wykonują indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują Polecenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek”. Chętna osoba z pary prezentuje rozwiązanie.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj Ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.