Sprawdź się
W ćwiczeniach 3 i 4 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Pojawiło się ono na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2022 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:
Plik o nazwie soki.txt zawiera informacje o zamówieniach butelkowanego soku owocowego składanych w pewnym zakładzie przez cztery magazyny (Gniezno, Malbork, Ogrodzieniec i Przemyśl). Dane w pliku uporządkowano według kolejności zamówień. W każdym wierszu pliku znajdują się następujące dane: numer zamówienia, data zamówienia, magazyn (który składał dane zamówienie) oraz wielkość zamówienia (liczba butelek soku). Zakład przyjmuje zamówienia codziennie. Z każdego magazynu spływa maksymalnie jedno zamówienie dziennie. Pierwszy wiersz pliku jest wierszem nagłówkowym, a dane w wierszach rozdzielono znakami tabulacji.
Przykład:
Wykorzystaj dostępne narzędzia informatyczne i podaj odpowiedzi do zadań 5.1.–5.5. Odpowiedzi zapisz w pliku wyniki5.txt. Każdą odpowiedź poprzedź numerem oznaczającym zadanie.
Do oceny oddajesz:
plik tekstowy wyniki5.txt, zawierający odpowiedzi do zadań 5.1.–5.5.,
plik zawierający wykres do zadania 5.3.,
plik(-i) zawierający(-e) komputerową realizację twoich rozwiązań.
Pobierz dane do ćwiczeń 3 i 4:
Wykonaj zestawienie zawierające łączną wielkość zamówień (czyli łączną liczbę zamówionych butelek soku) z każdego z magazynów.
Na podstawie wykonanego w ćwiczeniu 3 zestawienia, utwórz procentowy wykres kołowy ilustrujący łączną wielkość zamówień z każdego z magazynów. Pamiętaj o czytelnym opisie wykresu: o tytule, legendzie i wartościach procentowych.
W ćwiczeniu 5 i 6 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które pojawiło się na próbnym egzaminie maturalnym z informatyki w marcu 2021 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:
W pewnym kraju firma codziennie wykonuje wiele telefonów do swoich kontrahentów. W pliku telefony.txt znajduje się 2148 wierszy z danymi dotyczącymi połączeń wykonanych w lipcu roku. W każdym wierszu są podane dane, oddzielone pojedynczą spacją, opisujące jedno połączenie: numer telefonu, data wykonania połączenia, dokładna godzina rozpoczęcia i dokładna godzina zakończenia połączenia (w formacie: godz:min:sek).
Rodzaje numerów telefonów są rozpoznawane po liczbie cyfr: – telefony stacjonarne są siedmiocyfrowe (w przykładzie pierwszy numer), – telefony komórkowe – ośmiocyfrowe (w przykładzie drugi), – zagraniczne – dziesięciocyfrowe lub dłuższe (w przykładzie trzeci).
Przykład:
Korzystając z dostępnych narzędzi informatycznych, wykonaj poniższe polecenia. Odpowiedzi zapisz w pliku tekstowym wyniki5.txt, a każdą z nich poprzedź numerem zadania.
Do oceny oddajesz:
plik tekstowy wyniki5.txt, zawierający odpowiedzi do zadań 5.1.−5.4,
plik (pliki) zawierający(e) komputerowe realizacje twoich obliczeń,
plik zawierający wykres.
Pobierz dane do ćwiczenia 5 i 6:
Utwórz zestawienie liczby połączeń – oddzielnie do telefonów stacjonarnych i komórkowych – wykonanych w poszczególnych dniach.
Na podstawie wykonanego zestawienia w ćwiczeniu 5, wykonaj wykres kolumnowy przedstawiający liczby połączeń do telefonów komórkowych oraz do stacjonarnych każdego dnia. Zadbaj o czytelność wykresu (opis osi, tytuł wykresu, legenda).
W ćwiczeniu 7 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2018 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:
Rzeka Wirka co roku wylewała. Aby temu zapobiec, wybudowano na rzece zbiornik retencyjny. W kolejnych wierszach pliku woda.txt znajdują się dane dotyczące dziennego dopływu wody z rzeki Wirki do zbiornika retencyjnego w kolejnych dniach z lat 2008–2017. Plik zawiera 3 653 wiersze. W każdym wierszu podane są dane: data (rrrr‑mm‑dd) oraz liczba metrów sześciennych wody, jaka dopływała do zbiornika w ciągu doby. Dane oddzielone są znakami tabulacji.
Przykład:
Za pomocą dostępnych narzędzi informatycznych podaj odpowiedzi do poniższych zadań. Odpowiedzi zapisz w pliku wyniki5.txt, a każdą odpowiedź poprzedź numerem odpowiedniego zadania.
Do oceny oddajesz:
plik tekstowy wyniki5.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań. Odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem
plik zawierający wykres
plik(i) zawierający(e) komputerową realizację Twoich obliczeń
Pobierz dane do ćwiczenia 7:
Utwórz i podaj zestawienie łącznej liczby metrów sześciennych wody dopływającej do zbiornika retencyjnego w kolejnych miesiącach roku (od stycznia do grudnia ). Na podstawie zestawienia wykonaj wykres kolumnowy. Pamiętaj o czytelnym opisie wykresu (tytuł wykresu i opisy osi).
W ćwiczeniu 8 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:
W kolejnych wierszach pliku kraina.txt znajdują się dane demograficzne Edulandii, która składa się z 50 województw. Każde z województw znajduje się w jednym z 4 regionów: A, B, C lub D. Każdy wiersz zawiera oddzielone średnikami informacje o jednym województwie, w następującej kolejności: nazwa województwa, liczba kobiet w roku, liczba mężczyzn w roku, liczba kobiet w roku, liczba mężczyzn w roku.
Przykład:
Nazwa każdego województwa zaczyna się literą „w”, za nią występuje dwucyfrowy numer województwa, a na końcu litera A, B, C lub D oznaczająca region, w którym to województwo się znajduje.
Korzystając z dostępnych narzędzi informatycznych, podaj odpowiedzi do poniższych zadań. Odpowiedzi zapisz w pliku wynik5.txt, a każdą odpowiedź poprzedź numerem oznaczającym to zadanie.
Do oceny oddajesz:
plik tekstowy wynik5.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań. Odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem.
plik zawierający odpowiedź do zadania 5.1.
plik(i) zawierający(e) komputerową realizację Twoich obliczeń
Pobierz dane do ćwiczenia 8:
Wyznacz ludność (liczbę wszystkich mieszkańców) każdego z regionów A, B, C i D w roku 2013. Następnie sporządź wykres kolumnowy porównujący ludności tych regionów w roku . Zadbaj o czytelność wykresu.