Rali2XjXejO2T
Ćwiczenie 1
RJ4dEWQm39pKu
Ćwiczenie 2

W ćwiczeniach 3 i 4 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Pojawiło się ono na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2022 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część II). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:

Plik o nazwie soki.txt zawiera informacje o zamówieniach butelkowanego soku owocowego składanych w pewnym zakładzie przez cztery magazyny (Gniezno, Malbork, Ogrodzieniec i Przemyśl). Dane w pliku uporządkowano według kolejności zamówień. W każdym wierszu pliku znajdują się następujące dane: numer zamówienia, data zamówienia, magazyn (który składał dane zamówienie) oraz wielkość zamówienia (liczba butelek soku). Zakład przyjmuje zamówienia codziennie. Z każdego magazynu spływa maksymalnie jedno zamówienie dziennie. Pierwszy wiersz pliku jest wierszem nagłówkowym, a dane w wierszach rozdzielono znakami tabulacji.

Przykład:

Linia 1. nr podkreślnik zamowienia data magazyn wielkosc podkreślnik zamowienia. Linia 2. 1 02 kropka 01 kropka 2021 Ogrodzieniec 1290. Linia 3. 2 02 kropka 01 kropka 2021 Przemysl 4420. Linia 4. 3 02 kropka 01 kropka 2021 Gniezno 5190. Linia 5. 4 03 kropka 01 kropka 2021 Malbork 950. Linia 6. 5 03 kropka 01 kropka 2021 Gniezno 6000.

Wykorzystaj dostępne narzędzia informatyczne i podaj odpowiedzi do zadań 5.1.–5.5. Odpowiedzi zapisz w pliku wyniki5.txt. Każdą odpowiedź poprzedź numerem oznaczającym zadanie.

Do oceny oddajesz:

  • plik tekstowy wyniki5.txt, zawierający odpowiedzi do zadań 5.1.–5.5.,

  • plik zawierający wykres do zadania 5.3.,

  • plik(-i) zawierający(-e) komputerową realizację twoich rozwiązań.

Pobierz dane do ćwiczeń 3 i 4:

RVum5ogzRTBjX

Przycisk do pobrania pliku TXT z treścią zadania.

Plik TXT o rozmiarze 22.59 KB w języku polskim
Ćwiczenie 3

Wykonaj zestawienie zawierające łączną wielkość zamówień (czyli łączną liczbę zamówionych butelek soku) z każdego z magazynów.

RoMc52GA2DqlS
Ćwiczenie 4

Na podstawie wykonanego w ćwiczeniu 3 zestawienia, utwórz procentowy wykres kołowy ilustrujący łączną wielkość zamówień z każdego z magazynów. Pamiętaj o czytelnym opisie wykresu: o tytule, legendzie i wartościach procentowych.

W ćwiczeniu 5 i 6 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które pojawiło się na próbnym egzaminie maturalnym z informatyki w marcu 2021 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część II). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:

W pewnym kraju firma codziennie wykonuje wiele telefonów do swoich kontrahentów. W pliku telefony.txt znajduje się 2148 wierszy z danymi dotyczącymi połączeń wykonanych w lipcu 2017 roku. W każdym wierszu są podane dane, oddzielone pojedynczą spacją, opisujące jedno połączenie: numer telefonu, data wykonania połączenia, dokładna godzina rozpoczęcia i dokładna godzina zakończenia połączenia (w formacie: godz:min:sek).

Rodzaje numerów telefonów są rozpoznawane po liczbie cyfr: – telefony stacjonarne są siedmiocyfrowe (w przykładzie pierwszy numer), – telefony komórkowe – ośmiocyfrowe (w przykładzie drugi), – zagraniczne – dziesięciocyfrowe lub dłuższe (w przykładzie trzeci).

Przykład:

Linia 1. nr data rozpoczecie zakonczenie. Linia 2. 3539762 3 minus 07 minus 2017 08 dwukropek 04 dwukropek 54 08 dwukropek 21 dwukropek 26. Linia 3. 54586484 3 minus 07 minus 2017 08 dwukropek 18 dwukropek 16 08 dwukropek 23 dwukropek 34. Linia 4. 2109147679 3 minus 07 minus 2017 09 dwukropek 36 dwukropek 31 09 dwukropek 52 dwukropek 48.

Korzystając z dostępnych narzędzi informatycznych, wykonaj poniższe polecenia. Odpowiedzi zapisz w pliku tekstowym wyniki5.txt, a każdą z nich poprzedź numerem zadania.

Do oceny oddajesz:

  • plik tekstowy wyniki5.txt, zawierający odpowiedzi do zadań 5.1.−5.4,

  • plik (pliki) zawierający(e) komputerowe realizacje twoich obliczeń,

  • plik zawierający wykres.

Pobierz dane do ćwiczenia 5 i 6:

R1ZhVTseLcGK5

Przycisk do pobrania pliku TXT z treścią zadania.

Plik TXT o rozmiarze 80.07 KB w języku polskim
Ćwiczenie 5

Utwórz zestawienie liczby połączeń – oddzielnie do telefonów stacjonarnych i komórkowych – wykonanych w poszczególnych dniach.

R7HGrRO1OUacG
Ćwiczenie 6

Na podstawie wykonanego zestawienia w ćwiczeniu 5, wykonaj wykres kolumnowy przedstawiający liczby połączeń do telefonów komórkowych oraz do stacjonarnych każdego dnia. Zadbaj o czytelność wykresu (opis osi, tytuł wykresu, legenda).

W ćwiczeniu 7 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2018 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część II). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:

Rzeka Wirka co roku wylewała. Aby temu zapobiec, wybudowano na rzece zbiornik retencyjny. W kolejnych wierszach pliku woda.txt znajdują się dane dotyczące dziennego dopływu wody z rzeki Wirki do zbiornika retencyjnego w kolejnych dniach z lat 2008–2017. Plik zawiera 3 653 wiersze. W każdym wierszu podane są dane: data (rrrr‑mm‑dd) oraz liczba metrów sześciennych wody, jaka dopływała do zbiornika w ciągu doby. Dane oddzielone są znakami tabulacji.

Przykład:

Linia 1. 2008 minus 01 minus 01 2275. Linia 2. 2008 minus 01 minus 02 2831. Linia 3. 2008 minus 01 minus 03 4615. Linia 4. 2008 minus 01 minus 04 4084. Linia 5. 2008 minus 01 minus 05 3258.

Za pomocą dostępnych narzędzi informatycznych podaj odpowiedzi do poniższych zadań. Odpowiedzi zapisz w pliku wyniki5.txt, a każdą odpowiedź poprzedź numerem odpowiedniego zadania.

Do oceny oddajesz:

  • plik tekstowy wyniki5.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań. Odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem

  • plik zawierający wykres

  • plik(i) zawierający(e) komputerową realizację Twoich obliczeń

Pobierz dane do ćwiczenia 7:

R27kO3E5OwKcV

Przycisk do pobrania pliku TXT z treścią zadania.

Plik TXT o rozmiarze 61.47 KB w języku polskim
Ćwiczenie 7

Utwórz i podaj zestawienie łącznej liczby metrów sześciennych wody dopływającej do zbiornika retencyjnego w kolejnych miesiącach 2008 roku (od stycznia 2008 do grudnia 2008). Na podstawie zestawienia wykonaj wykres kolumnowy. Pamiętaj o czytelnym opisie wykresu (tytuł wykresu i opisy osi).

W ćwiczeniu 8 wykorzystamy zadanie 5, opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, które pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2015 roku w nowej formule (poziom rozszerzony, część II). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE. Treść zadania brzmi:

W kolejnych wierszach pliku kraina.txt znajdują się dane demograficzne Edulandii, która składa się z 50 województw. Każde z województw znajduje się w jednym z 4 regionów: A, B, C lub D. Każdy wiersz zawiera oddzielone średnikami informacje o jednym województwie, w następującej kolejności: nazwa województwa, liczba kobiet w 2013 roku, liczba mężczyzn w 2013 roku, liczba kobiet w 2014 roku, liczba mężczyzn w 2014 roku.

Przykład:

Linia 1. w01D średnik 1415007 średnik 1397195 średnik 1499070 średnik 1481105 w02D średnik 1711390 średnik 1641773 średnik 1522030 średnik 1618733 w03C średnik 1165105 średnik 1278732 średnik 1299953 średnik 1191621 w04D średnik 949065 średnik 1026050 średnik 688027 średnik 723233.

Nazwa każdego województwa zaczyna się literą „w”, za nią występuje dwucyfrowy numer województwa, a na końcu litera A, B, C lub D oznaczająca region, w którym to województwo się znajduje.

Korzystając z dostępnych narzędzi informatycznych, podaj odpowiedzi do poniższych zadań. Odpowiedzi zapisz w pliku wynik5.txt, a każdą odpowiedź poprzedź numerem oznaczającym to zadanie.

Do oceny oddajesz:

  • plik tekstowy wynik5.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań. Odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem.

  • plik zawierający odpowiedź do zadania 5.1.

  • plik(i) zawierający(e) komputerową realizację Twoich obliczeń

Pobierz dane do ćwiczenia 8:

R1Ip7aCANc1ui

Przycisk do pobrania pliku TXT z treścią zadania.

Plik TXT o rozmiarze 1.79 KB w języku polskim
Ćwiczenie 8

Wyznacz ludność (liczbę wszystkich mieszkańców) każdego z regionów A, B, C i D w roku 2013. Następnie sporządź wykres kolumnowy porównujący ludności tych regionów w roku 2013. Zadbaj o czytelność wykresu.