Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Modele ustrojowe państw Afryki (Republika Południowej Afryki)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwii, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia uwarunkowania społeczne i administracyjne panujące w Republice Południowej Afryki;
analizuje zasady ustrojowe RPA;
charakteryzuje system władzy w RPA.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat:
„Czy jest możliwe bezkrwawe przejście z ustroju państwa niedemokratycznego i rasistowskiego do ustroju opartego na zasadach demokracji i równości wszystkich obywateli? Jeżeli tak, to jakie warunki muszą być spełnione w tym procesie? Jeżeli nie, to dlaczego?”.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Nelsona Mandeli;
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Deklaracji Praw w Konstytucji RPA;
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat największych aktualnych problemów RPA.
3. Omówienie przez nauczyciela:
uwarunkowań społecznych i administracyjnych panujących w Republice Południowej Afryki;
zasad ustrojowych RPA;
systemu władzy w RPA.
4. Praca z animacją i wykonanie ćwiczeń dołączonych do niej (1–3).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
uwarunkowań społecznych i administracyjnych panujących w Republice Południowej Afryki;
zasad ustrojowych RPA;
systemu władzy w RPA.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Republiki Południowej Afryki, libr.sejm.gov.pl.
Tomasz Cukiernik, Dyskryminacja Białych w RPA, „Najwyższy Czas!” 2007, nr 13.
RPA w agonii. Korupcja i jedna firma pogrążają cały kraj, forsal.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej apartheidu i procesu wychodzenia z niego.