Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele ustrojowe państw Afryki (Republika Południowej Afryki)

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwii, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia uwarunkowania społeczne i administracyjne panujące w Republice Południowej Afryki;

  • analizuje zasady ustrojowe RPA;

  • charakteryzuje system władzy w RPA.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat:

„Czy jest możliwe bezkrwawe przejście z ustroju państwa niedemokratycznego i rasistowskiego do ustroju opartego na zasadach demokracji i równości wszystkich obywateli? Jeżeli tak, to jakie warunki muszą być spełnione w tym procesie? Jeżeli nie, to dlaczego?”.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Nelsona Mandeli;

  • II grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Deklaracji Praw w Konstytucji RPA;

  • III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat największych aktualnych problemów RPA.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • uwarunkowań społecznych i administracyjnych panujących w Republice Południowej Afryki;

  • zasad ustrojowych RPA;

  • systemu władzy w RPA.

4. Praca z animacją i wykonanie ćwiczeń dołączonych do niej (1–3).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • uwarunkowań społecznych i administracyjnych panujących w Republice Południowej Afryki;

  • zasad ustrojowych RPA;

  • systemu władzy w RPA.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie w parach ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Republiki Południowej Afryki, libr.sejm.gov.pl.

Tomasz Cukiernik, Dyskryminacja Białych w RPA, „Najwyższy Czas!” 2007, nr 13.

RPA w agonii. Korupcja i jedna firma pogrążają cały kraj, forsal.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej apartheidu i procesu wychodzenia z niego.