Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Biologiczny wymiar ludzkiego życia w powieściach Emila Zoli
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje wyznaczniki literatury naturalistycznej,
na podstawie wykładu ekspertki wyjaśnia, w jakim celu literatura II poł. XIX w. zwróciła się w stronę nauk przyrodniczych,
interpretuje przesłanie utworów Emila Zoli na podstawie fragmentów powieści Germinal,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi także, by uczniowie obejrzeli dostępne w internecie fragmenty filmu Germinal z 1993 roku w reż. Claude'a Berri, który może im pomóc zapoznać się z realiami opisanymi w powieści Zoli.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta uczniów, jakie były założenia naturalizmu. Uczniowie odpowiadają na podstawie informacji uzyskanych z bloku tekstowego.
Później prowadzący informuje uczniów, że będą pracowali metodą śnieżnej kuli, poszukując odpowiedzi na pytanie: Dlaczego – Twoim zdaniem – w drugiej połowie XIX wieku literatura zwróciła się w stronę nauk przyrodniczych?
Pierwszy etap pracy jest indywidualny: uczniowie samodzielnie opracowują odpowiedzi, następnie łączą się w pary, konfrontując zapisane pomysły. Kolejny etap to połączenie par w zespoły 4‑osobowe, które prowadzą dyskusję i weryfikują swoje przemyślenia, a wniosek omawiany jest na forum klasy. Na każdym etapie uczniowie zapisują swoje pomysły na nowej kartce.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film z wykładem ekspertki na temat biologicznego wymiaru ludzkiego życia w twórczości Emila Zoli. Następnie prosi jednego z uczniów o odczytanie polecenia 1 z sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie odpowiadając, uzupełniają na podstawie filmu ustalenia dokonane w poprzednim etapie lekcji.
W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel prosi, by uczestnicy zajęć wykonali w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 5, 6 i 7. Następnie wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W podsumowaniu lekcji uczniowie wspólnie gromadzą argumenty, które będą mogli wykorzystać, wykonując w domu ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”. Proponują także teksty literackie, do których warto się odwołać, pisząc rozprawkę. Notują ustalenia.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze
Emil Zola, Germinal, Wrocław 1978.
Halina Suwała, Emil Zola, Warszawa 1968.
Fragmenty filmu Germinal z 1993 roku w reż. Claude'a Berri.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.