Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Język jako narzędzie porozumiewania się człowieka – poznawcza, komunikacyjna i społeczna funkcja tekstu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
pogłębia funkcjonalną wiedzę z zakresu nauki o języku;
świadome wykorzystuje działania językowe w formowaniu odpowiedzialności za własne zachowania językowe;
ilustruje funkcje języka przykładami z własnych doświadczeń komunikacyjnych,
charakteryzuje poznawczą, komunikacyjną i społeczną funkcję tekstu
redaguje teksty, w których dominują wybrane funkcje języka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie mają za zadanie przygotować przykłady z mediów ilustrujące różne funkcje języka. Prezentacja powinna mieć formę quizu: oglądający ją uczniowie powinni rozpoznawać funkcje językowe przedstawianych w niej komunikatów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: jakie elementy są konieczne, by komunikacja między ludźmi była skuteczna? Uczniowie odpowiadają swobodnie, jedna osoba zapisuje ich propozycje na tablicy, a jeśli to konieczne, nauczyciel przypomina schemat komunikacji.
Następnie prosi wyznaczonych wcześniej uczniów o przedstawienie prezentacji dotyczącej funkcji języka; uczestnicy zajęć wskazują funkcję komunikatów, które pojawiają się w prezentacji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, w parach, odpowiadają na pytanie towarzyszące mapie myśli zamieszczonej w e‑materiale. następnie przystępują do indywidulnego wykonania ćwiczeń wskazanych przez nauczyciela. Ćwiczenie 8 wykonują wspólnie po odczytaniu wiersza Herberta przez jednego z uczniów lub przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel zadaje pytanie: czego należy unikać w komunikacji językowej z innymi ludźmi?
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wybierz osobę, której wypowiedzi będziesz śledzić przez najbliższe dwa dni. Wypisz 15 dowolnych komunikatów i nazwij pełnione przez nie funkcje.
Materiały pomocnicze:
Jadwiga Kowalikowa, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Polonista w szkole, red. Anna Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Marcin Możdżonek, Zarys modelu (rzeczywistej) komunikacji międzyludzkiej w odniesieniu do (rzeczywistych) języków ludzkich i (rzeczywistej) kultury ludzkiej, „Lingwistyka Stosowana” 2016/17
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.