Sprawdź się
Połącz wypowiedź z dominującą w niej funkcją językową.
funkcja fatyczna, funkcja impresywna, funkcja ekspresywna, funkcja informacyjna, funkcja metajęzykowa
O Boże! | |
Jedz ten obiad! | |
Dobry wieczór! | |
Grzmi. | |
„Czuję” to czasownik. |
Zastanów się i wynotuj 8 celów, do osiągnięcia których potrzebny jest język. Podaj 8 przykładów innych niż te podane w odpowiedzi.
Trzy z poniższych wypowiedzi nie pełnią funkcji komunikacyjnej, ponieważ nie zawierają informacji o rzeczywistości. Podaj je i napisz, jaką funkcję pełnią.
Abrakadabra!
Magik powiedział „Abrakadabra”.
Ogłaszam was mężem i żoną.
Spełnienia marzeń!
„Abrakadabra” może pełnić funkcję zarówno rzeczownika, jak i wykrzyknika.
Proszę wypowiedzieć czarodziejskie zaklęcie.
Zredaguj dialog, w którym znajdą się przynajmniej trzy wypowiedzi pełniące funkcję informacyjną, jedna wypowiedź pełniąca funkcję ekspresywną, jedna wypowiedź pełniąca funkcję perswazyjną i jedna wypowiedź o funkcji fatycznej.
Wyjaśnij, dlaczego w poniższych sytuacjach komunikacja nie była skuteczna.
1. [Na ulicy]
A: Hola! Qué tal?
B: Przepraszam, nie mówię po hiszpańsku.
2. [Podczas egzaminu na studiach]
Student: Cześć!
Profesor: Proszę opuścić salę i wrócić we wrześniu.
3. A: Halo?
B: Halo! Nie masz zasięgu.
A: Słychać mnie? Halo?
4. [Szpieg podający tajne hasło]
A: „W Paryżu najlepsze kasztany są na placu Pigalle.”
B: Przepraszam, nie wiem, o co panu chodzi. Spieszę się.
5. [Na ulicy]
A: Beata jeść zielona.
B: Zielona? Nie rozumiem.
Tekst do ćwiczenia 8
Potęga smakuTo wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa niezgoda i upór
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
w którym są włókna duszy i chrząstki sumieniaKto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha
lecz piekło w tym czasie było jakie
mokry dół zaułek morderców barak nazwany pałacem sprawiedliwości
samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce
posyłał w teren wnuczęta Aurory
chłopców o twarzach ziemniaczanych
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękachZaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek Tulliusz obracał się w grobie)
łańcuchy tautologii parę pojęć jak cepy
dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwuTak więc estetyka może być pomocna w życiu
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie
Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów
Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanieTo wcale nie wymagało wielkiego charakteru
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa
Na podstawie utworu Zbigniewa Herberta Potęga smaku wyjaśnij, w jaki sposób język wpływa na myślenie i postrzeganie świata przez człowieka. Skup się na przedstawionej w wierszu rzeczywistości państwa totalitarnego.
Wybierz osobę, której będziesz przysłuchiwać się przez najbliższe dwa dni. Wypisz z jej wypowiedzi 15 dowolnych komunikatów i nazwij pełnione przez nie funkcje.