Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ruch pacyfistyczny i wizja globalnej zagłady
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm);
11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie i wskazuje na przykłady ruchu pacyfistycznego we współczesnym świecie;
ocenia znaczenie ruchu pacyfistycznego dla działań organizacji międzynarodowych mających na celu utrzymanie pokoju;
wskazuje na genezę współczesnych ruchów pacyfistycznych;
przedstawia wizje apokalipsy w wybranych utworach literackich i filmowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Pierwsza z nich zostaje poproszona o przygotowanie informacji na temat ruchów pacyfistycznych; druga zajmuje się współczesnymi przykładami ruchów i partii, których program nawiązuje do idei pacyfizmu; trzecia grupa przygotowuje historię i teraźniejszość organizacji międzynarodowych dbających o zachowanie pokoju; a czwarta grupa analizuje przykłady apokalipsy w literaturze i filmie XX/XXI w.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Wykorzystując burzę mózgów, uczniowie przygotowują definicje pacyfizmu i apokalipsy. Definicje te zostają zapisane na tablicy i sprawdzone w słowniku.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup przedstawia materiały na przygotowany przez siebie temat. Może to zrobić w formie prezentacji multimedialnej. Najważniejsze informacje przekazane przez grupy zostają zapisane na tablicy.
2. Uczniowie oglądają animację dotyczącą ruchu pacyfistycznego. Zapisują swoje spostrzeżenia odnośnie relacji ruchu pacyfistycznego i stosunków społecznych.
3. Praca z audiobookiem. W trakcie emisji materiału uczniowie wynotowują informacje dotyczące wizji zagłady świata.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o wskazanie zależności między obawami o koniec świata a ruchami pacyfistycznymi. Powinni rozpocząć dyskusję na temat: „Jak obawy ludzkości przed zagładą nuklearną wpłynęły na narodziny ruchu pacyfistycznego?”. Uczniowie mogą rozszerzyć swoje argumenty o inne wizje zagłady ludzkości, wskazując sposoby i możliwości przeciwdziałania.
2. Wybrana lub chętna osoba podsumowuje dyskusję, wypisując najczęściej używane argumenty.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o napisanie eseju na temat: „Przykładowa wizja apokalipsy w literaturze popularnej”.
Materiały pomocnicze:
Dariusz Grzybek, Handel i pokój. Geneza i ewolucja liberalnego pacyfizmu, Kraków 2015.
Cezary Smuniewski, Pacyfizm oczami chrześcijan. Przyczynek do badań nad rolą religii w procesach tworzenia bezpieczeństwa, „Teologia w Polsce” 12(1) 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedia modą zostać wykorzystane jako inspiracja do przygotowywanych przez uczniów prezentacji.