Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Słowo i obraz, czyli malarskie inspiracje w poezji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
IV. Samokształcenie.
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
7) zna pojęcie syntezy sztuk, rozpoznaje jej cechy i ewolucję od romantyzmu do współczesności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje utwory poetyckie zainspirowane słynnymi dziełami sztuki,

  • określa, jak zmieniał się sposób realizacji horacjańskiego toposu ut pictura poesis w kolejnych epokach,

  • wyjaśnia, jak klasycyzm przejawia się we współczesnej poezji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • dyskusja;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Słowo i obraz, czyli malarskie inspiracje w poezji”. Następnie prosi ich o zapoznanie się z utworami: W Orvieto J. Iwaszkiewicza oraz Perła W. Wencla zamieszczonymi w e‑materiale.
    Proponuje również zainteresowanym osobom przygotowanie prezentacji złożonej ze zdjęć, grafik przedstawiających katedrę w Orvieto oraz informacji na temat L. Signorellego. Inne osoby mogą przygotować prezentację dotyczącą malarstwa J. Vermeera.

  2. Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego W Orvieto J. Iwaszkiewicza oraz Perła W. Wencla, z elementami aktorskiej interpretacji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję wprowadzającą w temat lekcji. Pyta uczniów o ich wiedzę na temat klasycyzmu, ewentualnie odsyła ich do definicji w e‑materiale. Prosi o podanie nazwisk twórców, tytułów dzieł, epok literackich, w których odwołania do klasycyzmu były szczególnie silne. Na tablicy powstaje mapa myśli z centralnym hasłem klasycyzm. Uczniowie notują mapę w zeszytach.

Faza realizacyjna:

  1. Na początku tej fazy lekcji uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy w domu, czyli prezentacje dotyczące katedry w Orvieto, L. Signorellego i J. Vermeera. W odpowiednich momentach wybrane osoby odczytują utwory J. Iwaszkiewicza i W. Wencla.

  2. Nauczyciel informuje, że praca z tekstami poetyckimi będzie przebiegała w grupach; uczniowie dobierają się w 4‑osobowe zespoły. Wykonują polecenia 1 i 3 z sekcji „Audiopowtórka przed maturą”. Następnie lider grupy prezentuje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

  3. Prowadzący odtwarza wykład prof. J. Bajdy na temat toposu ut pictura poesis. Uczniowie po wysłuchaniu wykładu przystępują do wykonania poleceń 1–3 oraz ćwiczenia 1 towarzyszących sekcji „Film”. Nadal pracują w grupach.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćw. 2 z sekcji „Film”.

Materiały pomocnicze:

  • Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Alicja Krawczyk, Literackie fascynacje malarstwem, Kielce 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiopowtórka przed maturą”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.