Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jakie role wyznacza poezji Władysław Broniewski?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna fakty z życia Władysława Broniewskiego istotne dla jego twórczości;
prześledzi drogę ideową poety;
rozpozna i przeanalizuje wpływy różnych nurtów w jego wierszach;
sformułuje za poetą jego manifest poetycki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętni uczniowie mogą odwiedzić Muzeum Władysława Broniewskiego. W domu, w którym Władysław Broniewski spędził ostatnie dziewięć lat życia, zachowano autentyczne wyposażenie wnętrz. Wystawa dokumentuje złożone losy autora „Ulicy Miłej”. Obok rękopisów eksponowane są także mało znane materiały z archiwum literackiego pisarza. Zbiory i ekspozycja stała: biograficzne, w oryginalnych wnętrzach - archiwum, pamiątki osobiste; prawie kompletny zbiór rękopisów, korespondencja z 1at 1915‑1962; pierwodruki wierszy w prasie i pierwsze wydania książkowe, taśmy magnetofonowe z recytacjami poety. Muzeum mieści się w willi z 1950 r. podarowanej poecie przez państwo w rocznicę 25‑lecia twórczości.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie, którzy odwiedzili Muzeum Władysława Broniewskiego, opowiadają innym o swoich wrażeniach. Dzielą się refleksjami na temat zbiorów i ekspozycji.
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcjach „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające przeczytany materiał, np.:
- Jakie są najważniejsze fakty z życia i twórczości Władysława Broniewskiego?
- Jak kształtowała się droga ideowa poety?
- Jakie nurty miały wpływ na twórczość Broniewskiego?
Uczniowie przygotowują odpowiedzi. Uzasadniają swoje opinie, a nauczyciel komentuje.Uczniowie zapoznają się z wierszem Poezje, a następnie z ilustracją interaktywną. Wymieniają i charakteryzują środki stylistyczne użyte w utworze.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie na zakończenie zajęć formułują w parach lub kilkuosobowych grupach manifest poetycki Władysława Broniewskiego.
Praca domowa:
Jaką funkcję, według Władysława Broniewskiego, powinna pełnić poezja w czasach jemu współczesnych? Umieść odpowiedź w kontekście historycznym (skorzystaj z informacji zawartych w bloku tekstowym).
Materiały pomocnicze:
Eliza Czapska, Rozmowa Władysława Broniewskiego z historią. Mity i role artysty w symbolicznym imaginarium Polski, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” 2018.
Władysław Broniewski, Wiersze i poematy, Łódź 1980.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.