Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zależność drogi w funkcji czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika.

Uczeń:
3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika.

Uczeń:
3) opisuje ruchy postępowe, posługując się wielkościami wektorowymi: przemieszczeniem, prędkością i przyspieszeniem wraz z ich jednostkami;
5) sporządza i interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia zależność przebytej drogi od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym,

  2. opisuje matematyczną postać tej zależności,

  3. stosuje zależność drogi od czasu do wyznaczenia drogi, którą przebyło ciało poruszające się ruchem jednostajnie przyspieszonym,

  4. analizuje i interpretuje wykresy zależności drogi od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

pogadanka

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na poprzedniej lekcji nauczyciel poprosił uczniów, by zapoznali się w domu z grafiką interaktywną i wykonali polecenia aktywizujące. Na początku lekcji nauczyciel zbiera od uczniów obserwacje na temat zależności drogi od czasu, zwracając uwagę na takie cechy tej zależności, jak monotoniczność i miejsca zerowe. Podczas tego etapu nauczyciel wyświetla grafikę na ekranie. Uczniowie próbują uzasadnić te cechy, opierając się na obserwacjach (na przykład – zależność drogi od czasu powinna być rosnąca, bo nie ma możliwości, by droga przebyta przez ciało zmniejszyła się).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel w formie pogadanki wyprowadza zależność drogi od czasu – warto w tym momencie przedstawić uzasadnienie, dlaczego możemy wyznaczać drogę za pomocą obliczania pola pod wykresem v(t). Następnie uczniowie samodzielnie wyznaczają zależność drogi od czasu w ruchu, w którym w pewnym momencie zmienia się wartość przyspieszenia. Nauczyciel odpowiada na pojawiające się pytania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują zadanie 2, 3 i 5 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy i kontroluje pracę uczniów.

Praca domowa:

Zadanie 4, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą analizować grafikę na początku lekcji.