Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Realizacja motywu stabat mater dolorosa na przykładzie Lamentu świętokrzyskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
6) Bogurodzica; Lament świętokrzyski (fragmenty); Legenda o św. Aleksym (fragmenty); Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje Lament świętokrzyski,

  • wskazuje źródła motywu stabat mater dolorosa,

  • opisuje sposób realizacji toposu stabat mater dolorosaLamencie świętokrzyskim,

  • charakteryzuje wizerunek Matki Boskiej w tekstach literackich i dziełach malarskich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel proponuje zainteresowanym osobom, by przygotowały prezentację złożoną z dzieł malarskich z różnych epok, wykorzystujących motyw stabat mater dolorosa, czyli Matki Boskiej stojącej pod krzyżem Chrystusa.

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od odczytania przez nauczyciela (lub wybraną wcześniej, przygotowaną do tego osobę) tekstu Stabat mater dolorosa. W tle może wybrzmieć nagranie tej pieśni (w wersji łacińskiej) w wykonaniu chóru Jerycho (patrz materiały dodatkowe).

  2. Nauczyciel pyta o wrażenia uczniów zarówno dotyczące tekstu, jak i jego chóralnego wykonania. Prosi o określenie nastroju pieśni, wyrażanych w niej uczuć, podmiotu lirycznego oraz adresatów. Uczniowie odpowiadają swobodnie.
    Nauczyciel informuje, że lekcja będzie dotyczyła realizacji motywu stabat mater dolorosa w polskiej pieśni średniowiecznej Posłuchajcie bracia miła.
    Podanie tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca, by na podstawie informacji z bloku tekstowego uczniowie scharakteryzowali motyw stabat mater dolorosa. Jedna osoba notuje ustalenia pozostałych na tablicy, w formie mapy skojarzeń, wszyscy uczniowie zapisują mapę w zeszytach.

  2. Następnie nauczyciel prosi o przedstawienie galerii malarskiej obrazującej motyw stabat mater dolorosa, przygotowanej przez uczniów w domu. Pozostali uczestnicy zajęć mogą komentować sposób realizacji toposu na obrazach. Nauczyciel ocenia dodatkową pracę uczniów.

  3. Nauczyciel odczytuje Lament świętokrzyski, uczniowie śledzą tekst w e‑materiale, by wyjaśnić niezrozumiałe fragmenty. W tle może brzmieć np. kompozycja Vivaldiego lub Pergolesiego (patrz materiały dodatkowe), by podkreślić, że Lament... ma formę pieśni. Uczniowie wskazują pierwsze podobieństwa i różnice między Stabat mater...Lamentem..., które udało im się wychwycić podczas słuchania.

  4. Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie w parach wykonali wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” związane z interpretacją pieśni Posłuchajcie bracia miła. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćwiczenie 6 oraz polecenie 1 towarzyszące mapie myśli. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowaniem lekcji może być wspólne wykonanie ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Na zakończenie nauczyciel prosi, by uczniowie dokończyli zdania: Podczas tej lekcji ważne było...; W tej lekcji niepotrzebne było... Nauczyciel zyskuje w ten sposób informację zwrotną od uczniów.

Praca domowa:

  1. Praca domowa z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Ilustracją lekcji mogą być kompozycje Stabat mater dolorosa K. Szymanowskiego, A. Vivaldiego lub G.B. Pergolesiego, dostępne w internecie.

  • Stabat mater dolorosa w wykonaniu chóru Jerycho pod dyr. Bartosza Izbickiego, 2018, dostępny w internecie.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.