Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Inne możliwe formy ochrony praw i wolności w Polsce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona. Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej;
3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela; analizuje wybrany wyrok tego trybunału;
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Uczeń:
2) przedstawia kwestie urzeczywistnienia wybranej wolności człowieka i stopnia jej ograniczenia związanego z prawami innych osób lub porządkiem publicznym;
7) przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i analizuje zastrzeżenia formułowane przez jej przeciwników.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje instytucje chroniące prawa i wolności obywatelskie w Polsce;
ocenia skuteczność dochodzenia odpowiedzialności urzędniczej;
wskazuje instytucje, przed którymi obywatele mogą dochodzić swoich praw;
definiuje najczęstsze przyczyny naruszania praw obywateli polskich;
sprawdza swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Inne możliwe formy ochrony praw i wolności w Polsce”.
Faza wstępna:
Uczniowie dyskutują o tym, czy w Polsce panuje powszechna zgoda co do tego, czym są prawa człowieka i jakie można wyróżnić.
Na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją uczniowie proponują cele zajęć do tematu: „Inne możliwe formy ochrony praw i wolności w Polsce”.
Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Sławomir Weremiuk, Czy policjant po służbie nie jest policjantem?, isp.policja.pl .
Małgorzata Piasecka‑Sobkiewicz, Obrona konieczna, gazetaprawna.pl.
Marek Krześnicki, Dostęp do informacji publicznej – to musisz (i powinieneś) wiedzieć, bezprawnik.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może stać się inspiracją do przygotowania przez uczniów własnej prezentacji multimedialnej.