Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zarys relacji państwo – Kościół. Jurysdykcjonalizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia istotę jurysdykcjonalizmu;
wyjaśnia historyczne uwarunkowania jurysdykcjonalizmu;
charakteryzuje protestancką i katolicką odmianę jurysdykcjonalizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ekspozycja;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Para uczniów dostaje do przygotowania w domu prezentację na temat: „Polityczne konsekwencje reformacji” – na podstawie rozdziału Reformacja luterańska w Niemczech 1517‑1555 z książki Martina Malia Lokomotywy historii. Zwroty w dziejach i kształtowanie nowoczesnego świata.
Faza wstępna
1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Zarys relacji państwo – Kościół. Jurysdykcjonalizm”.
2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna
1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Para uczniów wygłasza przygotowaną w domu prezentację na temat: „Polityczne konsekwencje reformacji”.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
2. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia
Materiały pomocnicze:
Maria Gołda‑Sobczak, Systemy relacji między państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi, cejsh.icm.edu.pl.
Zygmunt Zieliński, Cuius regio eius religio – principium regnendi, „Saeculum Christianum: pismo historyczno‑społeczne” 1994 r., nr 1/2, bazhum.muzhp.pl.
Krzysztof Rogala, Kształtowanie się relacji między państwem a Kościołem. Aspekt historyczno‑prawny, „Teologia i Człowiek” 2018, nr 41(1), s. 76.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.