1
Pokaż ćwiczenia:
R14HCXdxwWm651
Ćwiczenie 1
Podaj, które stwierdzenie nie pasuje do charakterystyki działań Marcina Lutra. Możliwe odpowiedzi: 1. Zakwestionował ideę wyższości władzy papieskiej nad świecką., 2. Odrzucił autorytet hierarchii kościelnej., 3. Zbudował wspólnotę o charakterze duchowym, której członkiem stać się można poprzez wiarę., 4. Porządek państwowy uznał za społeczność wieczną.
R13bKbfSu0IXH1
Ćwiczenie 2
Zaznacz główne uprawnienia władcy w jurysdykcjonalizmie. Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do reformowania Kościoła, 2. prawo do obrony i opieki nad Kościołem, 3. prawo zgłaszania zastrzeżeń wobec kandydatów na urzędy kościelne, 4. prawo do kontroli nad wszystkimi aktami władzy kościelnej, 5. prawo do dysponowania kościelnym majątkiem
RmeLNrwFMUPtE2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Likwidując hierarchiczną zależność od Rzymu, wspólnoty protestanckie popadły w uzależnienie od instytucji państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym ze skutków wojen religijnych było powstanie państwa narodowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kościelne akty legislacyjne w krajach protestanckich nie musiały uzyskiwać aprobaty od monarchy przed wprowadzeniem ich w życie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Św. Robert Bellarmin uznawał zasadniczą wyższość władzy kościelnej nad państwową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Maria Gołda-Sobczak Systemy relacji między państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi

Model jurysdykcjonalizmu pojawił się dopiero w wyniku reformacji. Nie wszyscy badacze są zgodni co do potrzeby wyróżnienia tego modelu. Wielu uważa, że jurysdykcjonizm to w gruncie rzeczy cezaropapizm oparty na innych przesłankach teoretycznych. Sama nazwa jurysdykcjonalizm wywodzi się z włoskiej literatury prawa wyznaniowego.

1 Źródło: Maria Gołda-Sobczak, Systemy relacji między państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi, dostępny w internecie: cejsh.icm.edu.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
R17nwpPs2YBR7
Wyjaśnij, dlaczego jurysykcjonalizm jest określany mianem teokracji świeckiej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Zygmunt Zieliński Cuius regio eius religio – principium regnendi

Zasada cuius regio eius religio miała zastosowanie do wszystkich warstw społecznych. Nie znaczy to, iż wszystkie one w równym stopniu partycypowały w wolności sumienia. Posiadał ją władca będący źródłem prawa. Stopień uzależnienia od niego określał zarazem quantum swobody sumienia pozostawionej poddanym. Na tym polegała właśnie instrumentalność zasady cuius regio eius religio. Władca mógł nią manipulować. Od jego woli zależało hermetyczne jej stosowanie lub też kontrolowana relaksacja prawa. W każdym przypadku jednak oznaczało to wyłączenie indywidualnych praw ludzkich, których przed rewolucją francuską nawet teoretycznie nie rewindykowano.

2 Źródło: Zygmunt Zieliński, Cuius regio eius religio – principium regnendi, „Saeculum Christianum: pismo historyczno-społeczne” 1994 r., nr 1/2, dostępny w internecie: bazhum.muzhp.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
R1SFqau0RY1Nf
Wyjaśnij, dlaczego zasada „cuius regio euis religio” jest określana jako nietolerancja religijna. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.

RQxqW9t2y4jBv
Źródło: Chariza, licencja: CC BY-SA 3.0.
R157w6mBJV2lR
jurysdykcjonalizm protestancki: (Uzupełnij) jurysdykcjonalizm katolicki: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
R1bGqlyHOXBkd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Krzysztof Rogala Kształtowanie się relacji między państwem a Kościołem. Aspekt historyczno-prawny

Ludzkość została poddana jednocześnie dwom władzom – kościelnej i państwowej – na zasadzie równości (…); zasada odpowiedzialności wszystkich ludzi – zarówno poszczególnych jednostek ludzkich, jak i społeczności oraz władz państwowych – wobec Boga, przez którego Kościół jest upoważniony do reprezentowania Go, nauczania prawd objawionych i ochrony prawa Bożego: naturalnego i objawionego (…); konieczność ustanowienia pozytywnych norm wyznaczających relacje między Kościołem i państwem, czyli między suwerennymi władzami każdej z tych społeczności, ze względu na związek między nimi w sprawach mieszanych, które ze swej natury wchodzą w zasięg obu społeczności (…). W przypadku konfliktu w tych sprawach mieszanych ostateczny sąd należy do władzy kościelnej, gdyż chodzi o dobro i zbawienie dusz.

kształtowanie Źródło: Krzysztof Rogala, Kształtowanie się relacji między państwem a Kościołem. Aspekt historyczno-prawny, „Teologia i Człowiek” 2018, nr 41(1), s. 76.
ReZAFJs0ZdSQu
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Encyklopedia PWN: gallikanizm

Gallikanizm nie podważał dogmatyki katolickiej ani zasady zwierzchnictwa Stolicy Apostolskiej. (…) Proklamowanie 1438 za Karola VII tzw. sankcji pragmatycznej ustanawiało w praktyce króla (…) zwierzchnikiem Kościoła. Dalszymi etapami rozwoju gallikanizmu były: podpisanie konkordatu 1516, przyznającego królom (…) prawo obsadzania biskupstw oraz uchwalenie (…) tzw. artykułów gallikańskich (…), określających zasady doktrynalno‑prawne Kościoła we Francji.

pwn Źródło: Encyklopedia PWN: gallikanizm, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 5.04.2021 r.].
RijegQ7YimDVm
Wyjaśnij, dlaczego gallikanizm uważany jest za nurt jurysdykcjonalizmu katolickiego. (Uzupełnij).