Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Likwidując hierarchiczną zależność od Rzymu, wspólnoty protestanckie popadły w uzależnienie od instytucji państwa. | □ | □ |
Jednym ze skutków wojen religijnych było powstanie państwa narodowego. | □ | □ |
Kościelne akty legislacyjne w krajach protestanckich nie musiały uzyskiwać aprobaty od monarchy przed wprowadzeniem ich w życie. | □ | □ |
Św. Robert Bellarmin uznawał zasadniczą wyższość władzy kościelnej nad państwową. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Systemy relacji między państwem a kościołami i związkami wyznaniowymiModel jurysdykcjonalizmu pojawił się dopiero w wyniku reformacji. Nie wszyscy badacze są zgodni co do potrzeby wyróżnienia tego modelu. Wielu uważa, że jurysdykcjonizm to w gruncie rzeczy cezaropapizm oparty na innych przesłankach teoretycznych. Sama nazwa jurysdykcjonalizm wywodzi się z włoskiej literatury prawa wyznaniowego.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Cuius regio eius religio – principium regnendiZasada cuius regio eius religio miała zastosowanie do wszystkich warstw społecznych. Nie znaczy to, iż wszystkie one w równym stopniu partycypowały w wolności sumienia. Posiadał ją władca będący źródłem prawa. Stopień uzależnienia od niego określał zarazem quantum swobody sumienia pozostawionej poddanym. Na tym polegała właśnie instrumentalność zasady cuius regio eius religio. Władca mógł nią manipulować. Od jego woli zależało hermetyczne jej stosowanie lub też kontrolowana relaksacja prawa. W każdym przypadku jednak oznaczało to wyłączenie indywidualnych praw ludzkich, których przed rewolucją francuską nawet teoretycznie nie rewindykowano.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Kształtowanie się relacji między państwem a Kościołem. Aspekt historyczno-prawnyLudzkość została poddana jednocześnie dwom władzom – kościelnej i państwowej – na zasadzie równości (…); zasada odpowiedzialności wszystkich ludzi – zarówno poszczególnych jednostek ludzkich, jak i społeczności oraz władz państwowych – wobec Boga, przez którego Kościół jest upoważniony do reprezentowania Go, nauczania prawd objawionych i ochrony prawa Bożego: naturalnego i objawionego (…); konieczność ustanowienia pozytywnych norm wyznaczających relacje między Kościołem i państwem, czyli między suwerennymi władzami każdej z tych społeczności, ze względu na związek między nimi w sprawach mieszanych, które ze swej natury wchodzą w zasięg obu społeczności (…). W przypadku konfliktu w tych sprawach mieszanych ostateczny sąd należy do władzy kościelnej, gdyż chodzi o dobro i zbawienie dusz.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Encyklopedia PWN: gallikanizmGallikanizm nie podważał dogmatyki katolickiej ani zasady zwierzchnictwa Stolicy Apostolskiej. (…) Proklamowanie 1438 za Karola VII tzw. sankcji pragmatycznej ustanawiało w praktyce króla (…) zwierzchnikiem Kościoła. Dalszymi etapami rozwoju gallikanizmu były: podpisanie konkordatu 1516, przyznającego królom (…) prawo obsadzania biskupstw oraz uchwalenie (…) tzw. artykułów gallikańskich (…), określających zasady doktrynalno‑prawne Kościoła we Francji.