Autor: Tomasz Jarosz

Przedmiot: Informatyka

Temat: Podstawowe operacje na bazach danych, etap I

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy i rozszerzony

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.

Zakres podstawowy

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3. przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:

4) wyszukuje informacje, korzystając z bazy danych opartej na co najmniej dwóch tabelach, definiuje relacje, stosuje filtrowanie, formułuje kwerendy, tworzy i modyfikuje formularze, drukuje raporty

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

Uczeń:

  • zaprojektuje tabelę bazy danych.

  • dobierze odpowiedni typ danych do konkretnego pola tabeli,

  • zorganizuje proces wprowadzania danych do bazy z wykorzystaniem tabel słownikowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów;

  • oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie – jeszcze przed lekcją – zapoznają się z materiałem zamieszczonym w części „Przeczytaj” (zwłaszcza z przedstawionymi przykładami) oraz podejmują próbę wykonania ćwiczenia przypisanego do sekcji „Animacja”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie konkretnych przykładów wykorzystania baz danych. W razie problemów naprowadza uczniów lub zachęca ich do zapoznania się z sekcją „Wprowadzenie”.

  2. Chętna lub wybrana osoba relacjonuje problem, który jest zawarty w sekcji „Przeczytaj”. Inna osoba charakteryzuje zastosowane rozwiązanie. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą praktyczności takich rozwiązań. Uczniowie mogą odpowiedzieć na pytanie, czy sami opracowali już jakąś bazę danych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.

  2. Uczniowie prezentują swoje rozwiązania przygotowane przed zajęciami. Zgłaszają ewentualne problemy i zapytania.

  3. Na podstawie pomysłów i wskazówek zawartych w prezentowanych pracach uczniowie korygują i uzupełniają swoje projekty, wypracowując najefektywniejsze rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie przygotowują infografikę, prezentację lub film na temat praktycznego zastosowania relacyjnych baz danych w swoim najbliższym otoczeniu.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Animacja” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.