Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Jarosz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Podstawowe operacje na bazach danych, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy i rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Zakres podstawowy
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3. przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
4) wyszukuje informacje, korzystając z bazy danych opartej na co najmniej dwóch tabelach, definiuje relacje, stosuje filtrowanie, formułuje kwerendy, tworzy i modyfikuje formularze, drukuje raporty
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uczeń:
zaprojektuje tabelę bazy danych.
dobierze odpowiedni typ danych do konkretnego pola tabeli,
zorganizuje proces wprowadzania danych do bazy z wykorzystaniem tabel słownikowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie – jeszcze przed lekcją – zapoznają się z materiałem zamieszczonym w części „Przeczytaj” (zwłaszcza z przedstawionymi przykładami) oraz podejmują próbę wykonania ćwiczenia przypisanego do sekcji „Animacja”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie konkretnych przykładów wykorzystania baz danych. W razie problemów naprowadza uczniów lub zachęca ich do zapoznania się z sekcją „Wprowadzenie”.
Chętna lub wybrana osoba relacjonuje problem, który jest zawarty w sekcji „Przeczytaj”. Inna osoba charakteryzuje zastosowane rozwiązanie. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą praktyczności takich rozwiązań. Uczniowie mogą odpowiedzieć na pytanie, czy sami opracowali już jakąś bazę danych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Uczniowie prezentują swoje rozwiązania przygotowane przed zajęciami. Zgłaszają ewentualne problemy i zapytania.
Na podstawie pomysłów i wskazówek zawartych w prezentowanych pracach uczniowie korygują i uzupełniają swoje projekty, wypracowując najefektywniejsze rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują infografikę, prezentację lub film na temat praktycznego zastosowania relacyjnych baz danych w swoim najbliższym otoczeniu.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Animacja” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.