Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Proces dojrzewania – Tadeusz Konwicki Kronika wypadków miłosnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia wpływ biografii Tadeusza Konwickiego na jego wybory artystyczne;
wskazuje środki stylistyczne oraz ich funkcje w Kronice wypadków miłosnych Tadeusza Konwickiego;
ustala, czym jest niepokój wojenny i w jaki sposób został przedstawiony w utworze Kronika wypadków miłosnych;
porównuje utwór Tadeusza Konwickiego z adaptacją filmową Andrzeja Wajdy z 1985 roku;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel na kilka tygodni przed lekcją poleca uczniom lekturę utworu Kronika wypadków miłosnych Tadeusza Konwickiego oraz seans adaptacji filmowej w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1985 roku. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wstępnego porównania tych dwóch dzieł oraz wynotowanie najważniejszych refleksji i wniosków. Nauczyciel informuje uczniów, że te notatki będą użyteczne przy pisaniu recenzji filmu.
Faza wprowadzająca
Faza wstępna lekcji przeznaczona jest na ogólnoklasową refleksję na temat wrażeń lekturowych i filmowych. Nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele, następnie zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Zapoznanie uczniów z kontekstem biograficznym
W nawiązaniu do sugestii o wpływie biografii Tadeusza Konwickiego na jego wybory artystyczne, nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”. Zadaniem uczniów jest uważna lektura i uzupełnianie notatek niezbędnych do napisania recenzji filmowej w ramach pracy domowej.
Praca z multimedium i blokiem ćwiczeń
Uczniowie:
zapoznają się wykładem dr. Karola Jachymka. Poszukując nawiązań do tradycji romantyków, wykonują polecenie pierwsze oraz w uzupełnieniu ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”;
sprawdzają kontrolnie zdobytą wiedzę z wykładu i wykonują ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”;
przystępują do pracy z tekstem Tadeusza Konwickiego. Wykonują ćwiczenia: 4‑6 z sekcji „Sprawdź się”;
przygotowują się do napisania pracy domowej (recenzji filmu). W tym celu wykonują drugie polecenie do multimedium oraz – w uzupełnieniu – ćwiczenie nr 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel powraca do istotnej kwestii dla twórczości Tadeusza Konwickiego, czyli biografizmu. Może wyświetlić uczniom film dokumentalny (lub jego fragment) przedstawiający życie i twórczość pisarza: Całkiem spora apokalipsa, dostępny na platformie: tvpkultura.tvp.pl. Po ogólnoklasowej dyskusji na temat biografii Tadeusza Konwickiego nauczyciel informuje uczniów o pracy domowej.
Praca domowa:
Po obejrzeniu filmu Kronika wypadków miłosnych z 1985 roku w reżyserii Andrzeja Wajdy napisz recenzję liczącą co najmniej 200 słów. Odwołaj się w niej do tekstu literackiego.
Materiały dodatkowe:
Całkiem spora apokalipsa, dokument o Tadeuszu Konwickim, dostępny na platformie: tvpkultura.tvp.pl
Lubelski Tadeusz, Poetyka powieści i filmów Tadeusza Konwickiego, Wrocław, 1984.
Pamiętam, że było gorąco. Z Tadeuszem Konwickim rozmawiają Katarzyna Bielas i Jacek Szczerba, Kraków, 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.