Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie miejsca zerowego funkcji opisanej za pomocą wzoru
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza miejsca zerowe funkcji opisanej za pomocą wzoru
sprawdza, czy dana liczba jest miejscem zerowym funkcji
udowadnia, że dana liczba jest miejscem zerowym funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
konkurs zadaniowy
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie biorą udział w konkursie zadaniowym, którego celem jest przypomnienie sposobów rozwiązywania równań.
Przykładowe zadania konkursowe.
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) .
Uczeń, który najszybciej rozwiązał zadania oraz uzyskał poprawne wyniki otrzymuje ocenę bardzo dobry.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i wymieniają się uzyskanymi wiadomościami.
Uczniowie oglądają animację przedstawiającą przykłady wyznaczania miejsca zerowego funkcji opisanej za pomocą wzoru i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.
Dyskusja - jak wyznaczyć miejsce zerowe funkcji?
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Zadanie dla chętnych:
Określ dziedzinę i wyznacz miejsce zerowe funkcji:
a) ,
b) ,
c) .
Materiały pomocnicze:
Miejsce zerowe funkcjiMiejsce zerowe funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie równań.