Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Europa wersalska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia społeczne, gospodarcze i polityczne następstwa I wojny światowej.
opisuje ustalenia traktatu wersalskiego i ich wpływ na kształt powojennej Europy.
wskazuje państwa, które w latach 1917‑1918 zniknęły z kart historii, i te, które się na nich pojawiły.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni krótko omówić przebieg I wojny światowej, w tym również wydarzenia rewolucyjne w Rosji i Niemczech.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego Europy wersalskiej. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z pierwszym multimedium („Schemat”). Nauczyciel wyświetla schemat przedstawiający relacje Francji i Wielkiej Brytanii wobec pokonanych Niemiec. Poleca, aby wybrana osoba przeczytała polecenie nr 2: „Powyższe fragmenty opracowania historycznego opisują stosunek dwóch najważniejszych europejskich mocarstw na konferencji paryskiej – Wielkiej Brytanii i Francji – do pokonanych Niemiec. Zapoznaj się z cytowanym tekstem traktatu wersalskiego, a następnie, na podstawie wiedzy o brytyjskiej i francuskiej wizji powojennego ładu, określ, czy dokument ten stanowił triumf Londynu, Paryża, a może był kompromisem między oboma tymi ośrodkami? Swój wybór uzasadnij, odwołując się do cytowanych tekstów”. Następnie prowadzący poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie wybrana para uczniowska prezentuje propozycję swojej odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej ustosunkować, dodając informacje, które uznają za istotne. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wyjaśniając, dlaczego w traktacie wersalskim zawarto ustęp o niepodległym państwie austriackim.
Utrwalanie wiadomości. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film + Sprawdź się” i poleca, aby uczniowie indywidualnie wykonali ćwiczenia 1 i 2, a nastepnie porównali swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Na koniec następuje wspólne omówienie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Europa wersalska” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmem w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Puls Publications, Londyn 1992.
M. Kitchen, Historia Europy 1919‑1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno schemat, jak i film mogą być wykorzystane w dalszych lekcjach dotyczących porządku wersalskiego, dążeń Niemiec do jego rewizji oraz budowania państwa totalitarnego w Niemczech.