Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

RA4gb3dlPoS8I
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Europa wersalska.
Polecenie 2

Wyjaśnij, jaką rolę odegrała idea samostanowienia narodów.

R1GrDZG0oVgVH
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wskaż, które państwa zeszły w 1917‑1918 r. z kart historii, a które się na nich pojawiły.

Wymień państwa, które zeszły w 1917‑1918 r. z kart historii, a które się na nich pojawiły.

R1RdKzONf0JwK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1
R1ORcLBqKUig9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1OskqJm8oCPQ
Przyporządkuj zamieszczone niżej cytaty źródłowe do państw, których politykę w okresie po konferencji wersalskiej opisują. „Żadne hasła narodowe (...) nie mogły przyćmić istoty rozgrywającej się wojny klasowej. To poczucie objęło i proletariat, i burżuazję Europy i wstrząśnienie rewolucyjne ogarnęło świat. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że gdybyśmy wyrwali z rąk burżuazji polskiej jej burżuazyjną armię szlachecką, wówczas rewolucja klasy robotniczej w Polsce stałaby się faktem dokonanym. A pożar ten nie dałby się ograniczyć ścianami polskimi”.
Państwo: (tu wybierz) 1. Stany Zjednoczone, 2. Związek Sowiecki, 3. Niemcy.

„Moim zdaniem (...) [nasza] polityka zagraniczna ma przed sobą w najbliższym przewidywalnym czasie trzy ogromne zadania: po pierwsze, rozwiązanie kwestii reparacji (...). Po drugie ochronę (...) [naszych rodaków] mieszkających za granicą, tych 10-12 milionów pobratymców, którzy żyją teraz w obcych krajach pod obcym jarzmem. Trzecim wielkim zadaniem jest zmiana granicy wschodniej (...)”.
Państwo: (tu wybierz) 1. Stany Zjednoczone, 2. Związek Sowiecki, 3. Niemcy

„Stanowczo sprzeciwiam się, żeby (...) [nasz rząd] wyraził zgodę na to, aby jakiś międzynarodowy sojusz miał możliwość sterowania naszym krajem. Sojusz, który może być wciągnięty – całkiem legalnie i zgodnie ze swoim statutem – w wewnętrzne konflikty innych państw, wszystko jedno, jakiego rodzaju te konflikty by były. (...) Wykonaliśmy wspaniałą pracę. Uważam, że inne narody nie muszą nam mówić, kiedy mamy zrobić coś, co byłoby konieczne dla bezpieczeństwa i dobra cywilizacji. Myślę, że my, pod naszym własnym dowództwem, szybciej zwyciężymy niż pod dowództwem innych”.
Państwo: (tu wybierz) 1. Stany Zjednoczone, 2. Związek Sowiecki, 3. Niemcy
21
Ćwiczenie 2

Zinterpretuj zamieszczoną poniżej ilustrację – to rysunek autorstwa Willa Dysona opublikowany w brytyjskiej gazecie „The London Daily Herald” 17 maja, a w amerykańskim „The Butte Daily Bulletin” 24 czerwca 1919 roku. Rozstrzygnij, czy jego autor sądził, że traktat wersalski zapewni pokój na świecie. Uzasadnij swoją odpowiedź, powołując się na elementy przedstawione na ilustracji.

R10jeSFh2ryku
Mężczyźni reprezentują tzw. Wielką Czwórkę, która nadawała ton rozmowom pokojowym: od lewej David Lloyd George, Vittorio Orlando, George Clemenceau (nazywany „starym tygrysem") i Thomas Woodrow Wilson.
Napisy: nad ilustracją: Pokój i przyszłe mięso armatnie; na dokumencie pod kolumną lub ścianą: Traktat pokojowy, nad dzieckiem: rocznik 1940 (chodzi o pobór do wojska). Podpis pod ilustracją: Tygrys: Ciekawe! Chyba słyszę płaczące dziecko!
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RD56kV0LssEbI
Czy autor rysunku sądził, że traktat wersalski zapewni pokój na świecie? (Wybierz: tak, nie). Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).