Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sabina Świtała

Przedmiot: Język polski

Temat: Pisarz ze słońcem w herbie – o Kornelu Makuszyńskim

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
10. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
II. Kształcenie językowe.
5. Uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej, wspomaganie rozwoju kultury językowej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
III. Tworzenie wypowiedzi.
4. Doskonalenie umiejętności retorycznych, w szczególności zasad tworzenia wypowiedzi spójnych, logicznych oraz stosowania kompozycji odpowiedniej dla danej formy gatunkowej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
6) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz określa ich funkcje w tekście;
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego;
7) określa rolę języka jako narzędzia wartościowania w tekstach literackich;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia postać Kornela Makuszyńskiego i wymienia tytuły utworów pisarza;

  • charakteryzuje styl pisarza;

  • redaguje artykuł, w którym przedstawia postać Kornela Makuszyńskiego i cechy jego twórczości;

  • buduje wypowiedź stylizowaną na tekst Makuszyńskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • duże arkusze papieru.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z twórczością Kornela Makuszyńskiego (najważniejsze fakty biograficzne oraz znajomość tytułów utworów pisarza).

  2. Chętni uczniowie zapoznają się z audycjami Polskiego Radia o Kornelu Makuszyńskim. Możemy zaproponować uczniom konkretną audycję, np. https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/1347297,Kornel‑Makuszynski‑tworzyl‑swiat‑w-ktorym‑chcialo‑sie‑mieszkac
    Uczniowie mogą również wybrać samodzielnie spośród propozycji https://www.polskieradio.pl/Kornel‑Makuszynski/Tag107024

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie pracy wykonanej przed lekcją. Chętne osoby omawiają postać Kornela Makuszyńskiego, podają również tytuły jego utworów.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Uczniowie odsłuchują audiobook, następnie wypisują cechy pisarza oraz określenia dotyczące jego twórczości.
    pisarz:
    - pogodny,
    - stroniący do konfliktów,
    - felietonista współpracujący z wieloma czasopismami,
    - autor poczytnych powieści dla dzieci i młodzieży,
    - członek Polskiej Akademii Literatury,
    - po wojnie krytykowany za promowanie burżuazyjnego stylu życia, zapomniany, pisał już tylko felietony.
    twórczość:
    - humor,
    - dowcip,
    - cięty język,
    - błyskotliwość,
    - odwołania do mitów, polskich legend, tradycji,
    - rozpoznawalność,
    - oryginalność stylu.

  2. Uczniowie, którzy odsłuchali audycje Polskiego Radia o Kornelu Makuszyńskim uzupełniają informacje, skupiając się na charakterystyce stylu pisarza. W formie mapy myśli wypisują cechy, uzupełniając schemat stosownym cytatami: - indywidualny gawędziarski styl nasycony cytatami i odwołaniami do klasyków;
    - dar swobodnego łączenia wesołości ze wzniosłością;
    - kontaminacja humoru, wzruszenia i grozy;
    - komizm słowny i sytuacyjny;
    - stosowanie kontrastu w ukazaniu stereotypowych cech bohaterów;
    - stosowanie przysłów, sentencji, powiedzeń;
    - stosowanie spieszczeń i zdrobnień;
    - stosowanie archaizmów.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które pracują z fragmentem „Panny z mokrą głową”. Analizują styl, wskazują środki stylistyczne, które pisarz wykorzystuje, charakteryzując bohaterkę. Wykonują ćwiczenia 3, 4.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z karykaturą z ćwiczenia 6 z sekcji „Sprawdź się” i wykonanie zadania. Następnie zadaje uczniom pytanie podsumowujące:
    - Jaki portret pisarza wyłania się z dzisiejszej lekcji?

Praca domowa:

  1. Napisz artykuł do gazetki szkolnej, w którym przedstawisz postać Kornela Makuszyńskiego i cechy jego twórczości.

  2. Wyobraź sobie, że wydawnictwo zajmujące się literaturą dla dzieci poprosiło cię o napisanie krótkiego tekstu im dedykowanego (150–200 słów). Stwórz swoją opowieść, wykorzystując najbardziej charakterystyczne cechy stylu Kornela Makuszyńskiego.

Materiały pomocnicze:

  • Dorota Piasecka, Proza Kornela Makuszyńskiego dla młodego odbiorcy. Zarys problematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984.

  • Mariusz Urbanek, Makuszyński. O jednym takim, któremu ukradziono słońce, Wołowiec, 2017.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w fazie wprowadzającej.