Autor: Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Dylematy metapoetyckie w wierszu Marcina Świetlickiego Dla Jana Polkowskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
4. sporządza bibliografię i przypis bibliograficzny, także źródeł elektronicznych;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • opracowuje pytania tematycznie związane z filmem edukacyjnym Dylematy metapoetyckie w wierszu Marcina Świetlickiego „Dla Jana Polkowskiego”;

  • analizuje rolę funkcjonalnych kontekstów i środków językowych w określaniu zadań poety w wierszach Marcina Świetlickiego;

  • zestawia podobieństwa i różnice w sposobie mówienia Marcina Świetlickiego o roli poezji i zadaniach poety w wierszach Dla Jana Polkowskiego, Nie dla Jana Polkowskiego;

  • porządkuje swoją wiedzę na temat literackich manifestów programowych;

  • rozpoznaje w wierszu Marcina Świetlickiego cechy pamfletu, wpisuje wiersze poety w dialog z tradycją kultury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • burza mózgów;

  • sesja plakatowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • pisaki w trzech kolorach.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie samodzielnie wysłuchali dostępnego w sekcji „Film” wykładu profesora Andrzeja Franaszka i zredagowali listę pytań, na które odpowiada film oraz jedno pytanie, które chcieliby zadać profesorowi w związku z podjętym tematem.
    Zadaniem uczniów przed lekcją jest też zapoznanie się z materiałem sekcji „Przeczytaj” oraz samodzielne wykorzystanie innego źródła tradycyjnego lub online i na jego podstawie uzupełnienie/poszerzenie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń polskiej historii lat osiemdziesiątych.
    Uczniowie mają sporządzić przypis bibliograficzny źródła, z którego korzystali. Nauczyciel informuje, że efektem pracy wykonywanej przed lekcją będzie wspólna lista źródeł, z których uczniowie korzystali w ramach samokształcenia.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji i rozpoczyna rozmowę z uczniami. Pyta o to, jak rozumieją temat, które z określeń w nim zastosowanych są im znane, których nie rozumieją. Nauczyciel proponuje, aby burza mózgów posłużyła do przypomnienia znanych uczniom tekstów kultury, w których pojawia się smok, inicjuje zredagowanie na tablicy mapy myśli dotyczącej funkcji przypisywanych smokom.

  2. Uczniowie podają synonimy powiedzenia wzruszać ramionami.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach i rozmawiają na temat pytań, które zredagowali w związku z wykładem Dylematy metapoetyckie w wierszu Marcina Świetlickiego „Dla Jana Polkowskiego”. Porównują swoje pytania, wybierają do prezentacji na forum klasy te, które się powtarzały. Prezentują powtarzające się pytania i porównują z tymi, które wybrały inne pary. Klasa decyduje o trzech pytaniach, które zostaną zapisane na tablicy.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, które wykonują te same zadania, ale na etapie realizacji nie konfrontują rozwiązań. Celem grup jest:
    • przygotowanie na podstawie przykładów przywołanych przez grupę krótkiej ustnej wypowiedzi na temat zadań poezji i poetów,
    • zespołowe rozpoznanie w wierszu Marcina Świetlickiego cech pamfletu oraz analiza budowy wiersza,
    • opracowanie plakatu, na którym zostaną wypisane poglądy na temat zadań poezji wynikające z wiersza Dla Jana Polkowskiego, poglądy na temat zadań poezji wynikające z wiersza Nie dla Jana Polkowskiego oraz wnioski dotyczące różnic w tych poglądach. Każda grupa posługuje się pisakiem w innym kolorze.

  3. Grupy umieszczają swoje plakaty w widocznym miejscu klasy i zajmują się analizą pracy koleżanek i kolegów. Dopisują pisakiem, którym opracowali swój plakat, to, czego zabrakło na plakatach dwóch pozostałych grup.

  4. Uczniowie z grupy, której plakat był najpełniejszy jeszcze przed fazą konfrontacji, odczytują efekty swojej pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Każdy uczeń ustnie przygotowuje ćwiczenie 7. Na podstawie utworu Marcina Świetlickiego odpowiada na pytanie oraz uzasadnia swoje zdanie: Czy podmiot liryczny wiersza Dla Jana Polkowskiego zgodziłby się z opinią poety i krytyka literackiego Leszka Szarugi, który stwierdził w 1986 roku, że:
    „Wolność artysty oznacza prawo schylania się nad różą, gdy płoną lasy.”
    Wybrany uczeń przedstawia klasie swoją realizację zadania.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i proponuje, aby uczniowie przypomnieli sobie pytania do profesora Andrzeja Franaszka zredagowane przed lekcją. Nauczyciel prosi, aby wypowiedział się uczeń, który znalazł odpowiedź w czasie lekcji lub ten, który tej odpowiedzi jeszcze nie zna i chce o swoim pytaniu porozmawiać z klasą.

  3. Nauczyciel dokonuje ewaluacji lekcji; zapisuje na tablicy zdanie z wykładu profesora A. Franaszka Znajduje wolność ktoś, kto jest na służbie smoka lub z nim walczy i prosi wybranych uczniów o dodanie do wypowiedzi przeczenia lub potwierdzenia.
    NIE/TAK
    Poleca także zredagowanie jednego zdania uzasadniającego wybór odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Porównaj symboliczne znaczenie smoka w wierszu Marcina Świetlickiego Dla Jana Polkowskiego i w wierszu Zbigniewa Herberta Potwór Pana Cogito.

Materiały pomocnicze:

  • Piotr Śliwiński, Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Kraków 2002.

  • Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do zaplanowania fazy przed lekcją oraz do zaproponowania uczniom opracowania prezentacji multimedialnej ilustrującej wykład.