Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Albania – historia konfliktów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia historię Albanii w XX i XXI w.;

  • analizuje przebieg konfliktów zbrojnych w Albanii;

  • ocenia stosunki Albanii z państwami sąsiednimi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • quiz.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Konflikty na świecie – problem albański”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.

2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Podział na grupy i zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie zespoły układają pytania do quizu dla innych grup. Wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

3. Uczniowie zapoznają się w parach z audiobookiem. Wynotowują najistotniejsze informacje, po czym rozmawiają i ustalają odpowiedź na pytanie zawarte w ćwiczeniu 1 w sekcji „Audiobook”.

4. Podział na trzy grupy. Każda z nich opracowuje rozwiązanie problemu zawartego w ćwiczeniu 2 dołączonym do audiobooka. Po skończonej pracy przedstawiciele grup odczytują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

5. Praca indywidualna – uczniowie wykonuje wskazane ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.

6. Dyskusja na temat: „W jakim stopniu mozaika narodowościowa i religijna Bałkanów oraz charakter Albańczyków wpłynęły na stosunki Albanii z sąsiadami?”. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę i przedstawia wnioski.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie odczytują pytania sformułowane na początku lekcji i udzielają na nie odpowiedzi.

2. Uczniowie rozwijają zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…”.

Praca domowa:

  • Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

  • Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

  • Tadeusz Czekalski, Jerzy Hauziński, Jan Leśny, Historia Albanii, Warszawa 2009.

  • Małgorzata Rejmer, Błoto słodsze niż miód. Głos komunistycznej Albanii, Wołowiec 2018.

  • Adam Sobolewski, Mundury, które wywoływały strach, wróciły. Europa znów drży o Bałkany, tvn24.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.