Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy berylowce reagują z tlenem?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) oraz stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) (dla Al, Fe, Cu, Ag).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje właściwości berylowców na podstawie ich położenia w układzie okresowym pierwiastków;

  • objaśnia, jak reagują berylowce z tlenem i pisze odpowiednie równania reakcji;

  • wyjaśnia, jakim rodzajem związku jest tetrahydroksoberylan sodu, wskazuje jon centralny i ligandy w jego cząsteczce;

  • wyjaśnia, czym są związki koordynacyjne.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;;

  • mapy myśli;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródlowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakie wnioski wynikają z informacji o tlenie, które można odczytać w układzie okresowym pierwiastków i zachowaniu się tlenu wobec innych pierwiastków”?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: czy wszystkie berylowce reagują w podobny sposób z tlenem?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Spalanie magnezu w tlenie”. Nauczyciel wybiera ucznia do roli asystenta, przeprowadzającego pokaz uczniowski wg instrukcji zawartej w materiałach pomocniczych. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę. Uczeń wybiera odpowiedni sprzęt i odczynniki chemiczne znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadza eksperyment. Pozostali uczniowie rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji chemicznej, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym.

  2. Ćwiczenia w pisaniu równań reakcji chemicznych powstawania tlenków. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują przykłady równań reakcji. Zapisują również równanie reakcji tlenku berylu z zasadami - wyjaśniają związek kompleksowy berylu.

  3. Nauczyciel odsyła uczniów do mapy pojęciowej zawartej w e‑materiale. Uczniowie analizują badanie reaktywności berylowców z tlenem oraz wykonują zawarte w medium ćwiczenia. Chętni uczniowie na forum proponują propozycje rozwiązań. Pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.

  4. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłam/łem się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa pojęciowa może być wykorzystana w fazie przygotowywania się uczniów przed lekcją, przed sprawdzianem.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Który pierwiastek spośród berylowców tworzy związek kompleksowy?

  • Jak spala się magnez w tlenie?

  • Które pierwiastki spośród berylowców tworzą nadtlenki?

  • Jak się przedstawia reaktywność chemiczna berylowców?

  1. Doświadczenie chemiczne „Spalanie magnezu w tlenie”

Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolb stożkowa, szczypce metalowe, zapałki/zapalniczka, palnik.

Odczynniki chemiczne: wióry magnezowe, tlen.

Instrukcja wykonania:

  • Wióry magnezowe umieść na w szczypcach metalowych i zapal w płomieniu palnika, a następnie przenieś do kolby z tlenem, obserwuj zmiany.

  1. Karta charakterystyki substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RLQWse9i5B36r

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 54.73 KB w języku polskim