Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Co to jest pragmatyzm?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz nurt pragmatyzmu w amerykańskiej filozofii i jego głównych przedstawicieli.
Sprawdzisz pod kątem pragmatyzmu wybrane twierdzenia i pojęcia filozoficzne, określając konsekwencje postępowania zgodnie z ich myślą.
Przeanalizujesz stosunek pragmatyzmu do metafizyki.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
rozumie ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali na zajęcia przykład zdania orzekającego coś o świecie, a następnie spróbowali przeprowadzić dowód metodą pragmatyczną, żeby dowieść jego prawdziwości.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie dzielą się z innymi wynikami swoich eksperymentów: przedstawiają dowody na poparcie swoich tez. Nauczyciel informuje ich, że postępowali zgodnie z metodą pragmatyczną, i w skrócie przedstawia cechy charakterystyczne dla tego podejścia w filozofii.
Faza realizacyjna:
Lego logos. Praca z treścią e‑materiału metodą lego logos. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Audiobook”. Następnie, w zależności od liczebności klasy, w 2‑4-osobowych grupach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie przeczytanego tekstu. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Nauczyciel, na podstawie uczniowskich propozycji, inicjuje krótką dyskusję.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Ilustracja interaktywna”, a następnie odczytuje polecenie: Na czym polegała metoda wyjaśniania prawdziwości idei Jamesa? Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Pomyśl o takich ideach jak, byt, materia, dusza. Następnie przeprowadź proces weryfikacji tych idei. Sformułuj pojęcie, opisz plan działania, jaki z niego wynika. Spróbuj przeprowadzić sformułowany przez siebie plan działania wynikający z tych idei? Jakie to wzbudza w tobie doznania? Opisz, czego doświadczasz podczas działania, oceń, na ile plan działania został wprowadzony w życie.
Materiały pomocnicze:
Szubka T., Filozofia analityczna a pragmatyzm, w: „Studia Philosophica Wratislaviensia”, vol. VI, 2011, s. 7‑36.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.