Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacja Państw Eksportujących Ropę Naftową

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia genezę Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;

  • charakteryzuje cele działania Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;

  • rozważa znaczenie i rolę Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową we współczesnym świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podczas burzy mózgów chętne/wybrane osoby przedstawiają znane im z mediów lub innych źródeł informacje na temat OPEC. Nauczyciel uzupełnia te informacje miniwykładem dotyczącym czasu utworzenia, składu członkowskiego i głównych celów organizacji.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Zapoznanie się z animacją. Chętne/wybrane osoby rekapitulują treści w niej zawarte, odpowiadając na pytania do medium bazowego.

2. Uczniowie zapoznają się z tekstami źródłowymi do ćwiczeń interaktywnych. Następnie w parach lub grupach trzyosobowych rozwiązują jedno z ćwiczeń przydzielonych im przez nauczyciela. Po upływie wyznaczonego czasu pary/grupy przedstawiają swoje rozwiązania ćwiczeń, a pozostali uczniowie poprawiają je lub uzupełniają.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja na temat przyszłości światowego rynku źródeł energii.

Praca domowa:

Rozważ polityczne konsekwencje działania Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową dla państw członkowskich i stan stosunków międzynarodowych. Powołaj się na przykłady okoliczności, w których decyzje OPEC miały lub mogą mieć w przyszłości wymiar polityczny.

Materiały pomocnicze:

Jakub Wiech, Dzień, w którym stanęła Ziemia. 46 lat temu świat tonął w kryzysie naftowym, energetyka24.com, 24.10.2019.

Maciej Przygórzewski, Cena paliw nie spadnie poniżej 2,5 zł, nawet gdyby ropa była darmowa. O co chodzi z ujemnymi cenami ropy naftowej?, centrumprasowe.pap.pl, 23.04.2020.

Zofia Tomczonek, Światowy rynek ropy naftowej – zasoby, konsumpcja, kierunki przepływu, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 4 (64)/2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.