Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Organizacja Państw Eksportujących Ropę Naftową
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia genezę Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;
charakteryzuje cele działania Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;
rozważa znaczenie i rolę Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podczas burzy mózgów chętne/wybrane osoby przedstawiają znane im z mediów lub innych źródeł informacje na temat OPEC. Nauczyciel uzupełnia te informacje miniwykładem dotyczącym czasu utworzenia, składu członkowskiego i głównych celów organizacji.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Zapoznanie się z animacją. Chętne/wybrane osoby rekapitulują treści w niej zawarte, odpowiadając na pytania do medium bazowego.
2. Uczniowie zapoznają się z tekstami źródłowymi do ćwiczeń interaktywnych. Następnie w parach lub grupach trzyosobowych rozwiązują jedno z ćwiczeń przydzielonych im przez nauczyciela. Po upływie wyznaczonego czasu pary/grupy przedstawiają swoje rozwiązania ćwiczeń, a pozostali uczniowie poprawiają je lub uzupełniają.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat przyszłości światowego rynku źródeł energii.
Praca domowa:
Rozważ polityczne konsekwencje działania Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową dla państw członkowskich i stan stosunków międzynarodowych. Powołaj się na przykłady okoliczności, w których decyzje OPEC miały lub mogą mieć w przyszłości wymiar polityczny.
Materiały pomocnicze:
Jakub Wiech, Dzień, w którym stanęła Ziemia. 46 lat temu świat tonął w kryzysie naftowym, energetyka24.com, 24.10.2019.
Maciej Przygórzewski, Cena paliw nie spadnie poniżej 2,5 zł, nawet gdyby ropa była darmowa. O co chodzi z ujemnymi cenami ropy naftowej?, centrumprasowe.pap.pl, 23.04.2020.
Zofia Tomczonek, Światowy rynek ropy naftowej – zasoby, konsumpcja, kierunki przepływu, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 4 (64)/2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.