Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Anglia, Skandynawia i Normanowie. Podboje normańskie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia, co działo się w Brytanii po upadku zachodniego cesarstwa;
charakteryzuje, jak powstały państwa wikingów;
wymienia społeczne i kulturowe skutki wypraw Normanów w VIII‑XI wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Anglia, Skandynawia i Normanowie. Podboje normańskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz prezentacją z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się” i wykonanie ćwiczenia nr 3 z tej sekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Krótkie omówienie planowanego przebiegu lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i w czasie dyskusji wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią mapy oraz poleceniem nr 2 - „Wymień trzy społeczne i trzy kulturowe skutki wypraw Normanów w VIII‑XI wieku” i wspólnie rozwiązują zadanie. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3.
Praca z drugim multimedium („Prezentacja + Sprawdź się”). Nauczyciel przypomina o tym, że uczniowie mieli zapoznać się z treścią prezentacji przed zajęciami. Dzieli uczniów na małe 4- lub 5‑osobowe grupy, które następnie opracowują odpowiedzi na polecenie nr 3 – oceniają wpływ wikingów na kształtowanie się europejskiego systemu państw we wczesnym średniowieczu. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 2 i 5 w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Mapa interaktywna” oraz „Prezentacja + Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów w trakcie zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 6 i 7 z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M. Morris, Podbój normański, Wydawnictwo Astra, 2016.
A. R. Brown, Historia Normanów, Marabut, 1996.
N. J. Higham, Podbój Anglii przez Normanów, 2001.
J. Soszyński, Hastings 1066, Wydawnictwo Bellona, 2003.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.