Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Czy rozum wystarczy w poznaniu świata? Spór nowożytnego racjonalizmu z irracjonalizmem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz nowożytny racjonalizm.
Porównasz racjonalizm nowożytny ze starożytnym i średniowiecznym.
Przeanalizujesz teksty racjonalistów nowożytnych.
Wyjaśnisz założenia irracjonalizmu Pascala.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje nowożytny racjonalizm;
porównuje racjonalizm nowożytny ze starożytnym i średniowiecznym;
dokonuje analizy teksty racjonalistów nowożytnych;
wyjaśnia założenia irracjonalizmu Pascala.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. W ramach przygotowania uczniowie mają przygotować odpowiedzi na pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– Czy rozum jest w stanie dotrzeć do prawdy o świecie?
– Czy sam umysł wystarczy, by do niej dotrzeć?
– Co jest najpewniejszym sposobem poznawania świata? Jakie poznanie jest pewne?
– Co poznajemy rozumem – świat czy tylko pojęcia naszego umysłu?
– Jaką pewność daje, a jakiej nie jest w stanie zapewnić?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiału z sekcji „Film edukacyjny”, a następnie czyta polecenia:
– Zapoznaj się z treścią wywiadu z prof. Janem Hartmanem i odpowiedz na pytanie, czy istnieje możliwość obiektywnego poznania.
– Profesor mówi o różnicy między procesem poznawania pewnych obiektów a rozpoznaniem samego podmiotu poznawczego. Zaproponuj własny eksperyment, żeby tę różnicę uchwycić.
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1–4.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–7.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.