Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ketty Kołomyjska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty miedzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. 

Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostopadłych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje  budowę i własności graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego w obliczeniach kątów między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,

  • wykorzystuje miary kątów do wyznaczania długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,

  • stosuje własności rzutu równoległego na płaszczyznę tworząc rysunki pomocnicze.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki  nauczania:

  • burza mózgów

  • metoda tekstu przewodniego

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów omawiają jakie kąty można wskazać miedzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, ustalane są kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego analizują przykłady pokazujące wyznaczanie kątów pomiędzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Następnie uczniowie ćwiczą wskazywanie i nazywanie kątów między prostymi a płaszczyznami wykorzystując umieszczony Aplet.

  3. Uczniowie w parach rozwiązują zaproponowane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne w sekcji przeczytaj.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie omawiają zadania, które sprawiały im problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.

  2. Uczniowie oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom obliczyć w zeszycie sumę cosinusów i tangensów kątów wymienionych w przykładzie 1 w „Przeczytaj” oraz sumę sinusów i tangensów kątów wymienionych w przykładzie 2 w „Przeczytaj”.

Materiały pomocnicze:

Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Omawiając aplet z kątami między odcinkami a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym nauczyciel może polecić uczniom wypisanie, np.  sumy sinusów kątów między dłuższą przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy; sumy cosinusów kątów między krótszą przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy.