Dla nauczyciela
Autor: Ketty Kołomyjska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty miedzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostopadłych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje budowę i własności graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego w obliczeniach kątów między prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,
wykorzystuje miary kątów do wyznaczania długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,
stosuje własności rzutu równoległego na płaszczyznę tworząc rysunki pomocnicze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
metoda tekstu przewodniego
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie metodą burzy mózgów omawiają jakie kąty można wskazać miedzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, ustalane są kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego analizują przykłady pokazujące wyznaczanie kątów pomiędzy prostymi a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym w sekcji „Przeczytaj”.
Następnie uczniowie ćwiczą wskazywanie i nazywanie kątów między prostymi a płaszczyznami wykorzystując umieszczony Aplet.
Uczniowie w parach rozwiązują zaproponowane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne w sekcji przeczytaj.
Faza podsumowująca:
Uczniowie omawiają zadania, które sprawiały im problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.
Uczniowie oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom obliczyć w zeszycie sumę cosinusów i tangensów kątów wymienionych w przykładzie 1 w „Przeczytaj” oraz sumę sinusów i tangensów kątów wymienionych w przykładzie 2 w „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Punkty, proste i płaszczyzny w przestrzeni
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Omawiając aplet z kątami między odcinkami a płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym nauczyciel może polecić uczniom wypisanie, np. sumy sinusów kątów między dłuższą przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy; sumy cosinusów kątów między krótszą przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy.