Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wykluczenie społeczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
6) odróżnia tolerancję od akceptacji; wyjaśnia, jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”; rozpoznaje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji oraz przedstawia możliwe sposoby przeciwstawiania się tym zjawiskom.
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
6) porównuje skalę nierówności społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odróżnia tolerancję od akceptacji;
analizuje proces tworzenia się podziału w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”;
rozpoznaje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji;
wskazuje sposoby przeciwstawiania się nietolerancji i stygmatyzacji;
porównuje skalę nierówności społecznych w Rzeczypospolitej i wybranym państwie;
wyjaśnia związek między nierównością społeczną a nierównością szans życiowych;
wysłucha fragmentu wywiadu z Rzecznikiem ds. Osób Niepełnosprawnych, Bartłomiejem Skrzyńskim;
scharakteryzuje zjawisko wykluczenia społecznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział klasy na pięć grup, każda z nich przygotowuje krótką prezentację na wylosowany temat:
grupa I – zjawisko tolerancji i nietolerancji w społeczeństwie;
grupa II – zjawisko akceptacji i afirmacji;
grupa III – przyczyny i skutki nietolerancji;
grupa IV – zjawisko stygmatyzacji i stereotypy;
grupa V – podział na „swoich” i „obcych”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie podają przykłady sytuacji, które kojarzą im się z hasłem „wykluczenie społeczne”.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.
2. Praca z filmem. Po emisji materiału krótka dyskusja na temat kwestii poruszanych w wywiadzie i wykonanie ćwiczeń dołączonych do materiału.
3. Czym jest wykluczenie społeczne i kogo dotyka – burza mózgów. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje i zapisują je na tablicy w formie mapy myśli. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów.
4. „Jak walczyć z wykluczeniem społecznym?” – dyskusja na forum klasy. Chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości na temat wykluczenia społecznego i samodzielne sporządzenie notatki z lekcji przez zespół klasowy.
2. Wykonanie ćwiczeń 6–10 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Kalinowski Sławomir, Przeciwdziałanie wykluczeniu jako zadanie edukacyjne władz lokalnych, Poznań 2010.
Magdalena Pokrzywa, Sławomir Wilk, Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, Rzeszów 2013.
Monika Siergiejuk, Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej w latach 2008–2016, gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany jako element prezentacji na temat wykluczenia społecznego lub jako materiał inspirujący do realizacji projektu o wykluczeniu społecznym w Polsce.