| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe); 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; II. Mechanika. Uczeń: 8) opisuje ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciami: okresu, częstotliwości, prędkości liniowej oraz przemieszczenia kątowego, prędkości kątowej i przyspieszenia dośrodkowego wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zastosuje wielkości, takie jak okres, częstotliwość i prędkość kątowa, do opisu ruchu jednostajnego po okręgu w konkretnych sytuacjach.
przeanalizuje ruch jednostajny po okręgu.
zdobędzie umiejętność rozpoznania elementów składowych ruchu po okręgu, a także powiązań i relacji między okresem, częstotliwością, prędkością liniową i prędkością kątową.
rozwinie umiejętność wnioskowania i rozwiązywania problemów poprzez podawanie własnych odpowiedzi do zadań otwartych.
|
| |
| - pokaz multimedialny, - wykład informacyjny, - analiza pomysłów. |
| - praca w grupach, - praca indywidualna. |
| - komputer i rzutnik, - tablica, - kolorowa kreda |
| |
|
|
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów dotyczącej zagadnień związanych z ruchem jednostajnym po okręgu. Przypomnienie definicji okresu i częstotliwości. |
|
- Nauczyciel wprowadza pojęcie przemieszczenia kątowego i prędkości kątowej. - Uczniowie oglądają animację i wykonują ćwiczenie stanowiące część animacji. - Nauczyciel rysuje na tablicy kilka przykładów ruchu po okręgu z różnie zorientowaną płaszczyzną, w której leży okrąg. Uczniowie wyznaczają kierunek i zwrot prędkości kątowej. Uczniowie rozwiązują indywidualnie zadanie 4 z e‑materiału. Ochotnicy prezentują prawidłowe rozwiązanie na tablicy. |
|
Nauczyciel podczas dyskusji w klasie rozpoznaje przyswojoną wiedzę na temat prędkości kątowej. Uczniowie w parach szukają innych przykładów związanych z prędkością kątową i wykonują zadania 1‑3. |
|
Nauczyciel zadaje zadania domowe 5‑8 o zróżnicowanym stopniu trudności zawarte w e‑materiale. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Wspólne oglądanie animacji w klasie lub nauczyciel może zadać obejrzenie animacji przed lekcją. |