Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Magdalena Seroczyńska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prędkość kątowa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
II. Mechanika. Uczeń:
8) opisuje ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciami: okresu, częstotliwości, prędkości liniowej oraz przemieszczenia kątowego, prędkości kątowej i przyspieszenia dośrodkowego wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zastosuje wielkości, takie jak okres, częstotliwość i prędkość kątowa, do opisu ruchu jednostajnego po okręgu w konkretnych sytuacjach.

  2. przeanalizuje ruch jednostajny po okręgu.

  3. zdobędzie umiejętność rozpoznania elementów składowych ruchu po okręgu, a także powiązań i relacji między okresem, częstotliwością, prędkością liniową i prędkością kątową.

  4. rozwinie umiejętność wnioskowania i rozwiązywania problemów poprzez podawanie własnych odpowiedzi do zadań otwartych.

Strategie nauczania:

Formative feedback

Metody nauczania:

- pokaz multimedialny,
- wykład informacyjny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- komputer i rzutnik,
- tablica,
- kolorowa kreda

Materiały pomocnicze:

animacja

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów dotyczącej zagadnień związanych z ruchem jednostajnym po okręgu. Przypomnienie definicji okresu i częstotliwości.

Faza realizacyjna:

- Nauczyciel wprowadza pojęcie przemieszczenia kątowego i prędkości kątowej.
- Uczniowie oglądają animację i wykonują ćwiczenie stanowiące część animacji.
- Nauczyciel rysuje na tablicy kilka przykładów ruchu po okręgu z różnie zorientowaną płaszczyzną, w której leży okrąg. Uczniowie wyznaczają kierunek i zwrot prędkości kątowej. Uczniowie rozwiązują indywidualnie zadanie 4 z e‑materiału. Ochotnicy prezentują prawidłowe rozwiązanie na tablicy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podczas dyskusji w klasie rozpoznaje przyswojoną wiedzę na temat prędkości kątowej.
Uczniowie w parach szukają innych przykładów związanych z prędkością kątową i wykonują zadania 1‑3.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje zadania domowe 5‑8 o zróżnicowanym stopniu trudności zawarte w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Wspólne oglądanie animacji w klasie lub
nauczyciel może zadać obejrzenie animacji przed lekcją.