Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekształcanie wyrażeń algebraicznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprowadza wyrażenia algebraiczne do najprostszej postaci
oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych
analizuje wyrażenie algebraiczne i ustala najefektywniejsza strategię uproszczenia tego wyrażenia
udowadnia proste zależności algebraiczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
wędrujące plakaty
okienka informacyjne
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w 4 grupach metodą wędrujących plakatów. Celem jest przypomnienie praw działań na liczbach rzeczywistych. Rozpoczyna grupa wybrana losowo – zapisuje na kartonie jedno z praw działań i podaje karton następnej grupie, która dopisuje nazwę prawa. Kolejna grupa podaje przykład liczbowy zastosowania tego prawa. Plakat wędruje do następnej grupy, która dopisuje prawo działań i procedura się powtarza. W podobny sposób grupy przypominają, w jaki sposób dodajemy, odejmujemy, mnożymy wyrażenia algebraiczne.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują teraz w małych grupach metodą okienka informacyjnego. Najpierw zapoznają się z infografiką pokazującą sposób przekształcania wyrażeń algebraicznych. Następnie w podobny sposób przekształcają wyrażenia:
Poprawność wyników sprawdzają w okienkach informacyjnych, w których mogą znaleźć też podpowiedzi ułatwiające rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach, rozwiązują na przemian przykłady z zadań interaktywnych.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji. W ramach sprawdzenia ukształtowanych umiejętności, nauczyciel prosi 2‑4 uczniów o zapisanie na tablicy wymyślonego przez siebie przykładu na przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Wskazani przez nauczyciela uczniowie, rozwiązują je na tablicy. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Prosi też uczniów o przygotowanie przykładów geometrycznego przedstawiania zagadnień arytmetycznych.
Materiały pomocnicze:
Działania na wyrażeniach algebraicznychDziałania na wyrażeniach algebraicznych
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie najpierw próbują sprowadzić do najprostszej postaci zapisane przez nauczyciela wyrażenia algebraiczne, a następnie sprawdzają poprawność ich wykonania, korzystając z infografiki.