Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut
Przedmiot: Matematyka
Temat: Styczna do okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) posługuje się równaniem okręgu .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpatruje przypadki położenia punktu względem okręgu;
pisze równanie stycznej do okręgu w prostokątnym układzie współrzędnych;
stosuje poznane metody do rozwiązywania zadań dotyczących geometrii analitycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny;
e‑podręcznik;
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają sobie równanie okręgu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują przykłady 1 i 2 metodą tekstu przewodniego.
Uczniowie podczas dyskusji ustalają możliwe położenia punktu względem okręgu.
Uczniowie analizują przykłady 3 i 4 metodą tekstu przewodniego.
Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z działu „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się…”.
Praca domowa:
Uczniowie analizują aplet i wykonują polecenie z nim związane.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet może pomóc uczniom w powtórzeniu materiału przed sprawdzianem.