Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Janusz Karkut

Przedmiot: Matematyka

Temat: Styczna do okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+y-b2=r2.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpatruje przypadki położenia punktu względem okręgu;

  • pisze równanie stycznej do okręgu w prostokątnym układzie współrzędnych;

  • stosuje poznane metody do rozwiązywania zadań dotyczących geometrii analitycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e‑podręcznik;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają sobie równanie okręgu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują przykłady 1 i 2 metodą tekstu przewodniego.

  2. Uczniowie podczas dyskusji ustalają możliwe położenia punktu względem okręgu.

  3. Uczniowie analizują przykłady 3 i 4 metodą tekstu przewodniego.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z działu „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się…”.

Praca domowa:

Uczniowie analizują aplet i wykonują polecenie z nim związane.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet może pomóc uczniom w powtórzeniu materiału przed sprawdzianem.