Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Temat: Lata 60 i 70: czas buntowników. Rewolucja obyczajowa, bunty studenckie w 1968 r., ruchy młodzieżowe i subkultury, rosnąca rola kobiet
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przyczyny przemian obyczajowych w II poł. XX w.
charakteryzuje subkultury hipisów i punków.
przedstawia społeczne, kulturowe i polityczne skutki rewolucji obyczajowej oraz emancypacji kobiet.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Może prosić uczniów o przygotowanie pytań, na które chcieliby uzyskać podczas zajęć odpowiedź (będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu).
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa czyta akapit „Rewolucja obyczajowa” oraz opracowuje inny fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Siła kobiet,
Grupa 2 i 5 – Ruchy młodzieżowe i subkultury,
Grupa 3 i 6 – Rewolta studencka.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie nauczyciel czyta polecenie nr 2 - „Wyjaśnij, dlaczego młodzież Europy Zachodniej kontestowała dotychczasowy, konserwatywny styl życia” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1 i 2 – układają pytania do krzyżówki, a następnie wskazują poprawne odpowiedzi. Nauczyciel śledzi na platformie postępy ucznestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Kolejne ćwiczenia 3 i 4 uczniowie wykonują w 4‑osobowych grupach. Analizują ilustracje, a następnie przedstawiciele wylosowanych grup przedstawiają swoje propozycje, które są wspólnie weryfikowane na forum klasy.
Ćwiczenie 5 uczniowie rozwiązują wspólnie.
Faza podsumowująca:
Rekapitulacja pierwotna. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uzupełniają tabelę, wpisując skutki przemian obyczajowych w latach 60.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Zapoznaj się z animacją dotyczącą ruchu hipisowskiego, a następnie wykonaj dołączone do niej polecenia.
Materiały pomocnicze:
K. Michałek, Amerykańskie stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900‑2001, Warszawa 2004.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z treścią materiału i przygotować prezentacje poświęcone poszczególnym aspektom zagadnienia. Wówczas film oraz animacja mogą służyć jako jedne ze źródeł przygotowywanej pracy.