Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Barkoding DNA
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz, na czym polega metoda barkodingu DNA.
Ocenisz możliwości zastosowania barkodingu DNA.
Wskażesz, jakie sekwencje DNA wykorzystywane są jako barkody.
Przedstawisz zalety barkodingu DNA nad innymi metodami ustalania pokrewieństwa między gatunkami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
analiza tekstu źródłowego;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Czym jest różnorodność biologiczna w kontekście zwierząt, grzybów i roślin?
– Dlaczego naukowcy potrzebują różnych metod sekwencjonowania genów?
– Jakie są najczęstsze problemy w zakresie taksonomii, z którymi borykają się badacze?
– Jakie znacie metody stosowane w inżynierii genetycznej?
Następnie nauczyciel wyjaśnia, czym jest barkoding. Wspomina, że często porównuje się tę metodę sekwencjonowania do kodów kreskowych na produktach.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, zwracając uwagę na następujące kwestie:
– Dlaczego dotychczasowe metody identyfikacji organizmów były zawodne?
– Jakie zalety ma barkoding DNA?
– Jakie sekwencje wykorzystuje się do identyfikacji zwierząt, grzybów i roślin?
– Do czego służą referencyjne bazy danych, np. BoLD?
– Jakie właściwości genu kodującego enzym oksydazę cytochromu c (Cox1) zdecydowały o jego wykorzystywaniu w barkodingu?
Po upływie określonego czasu wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi na pytania. Pozostali uczniowie i nauczyciel uzupełniają luki i korygują błędy.Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, z jakimi korzyściami wiąże się zastosowanie metody metabarkodingu w opisanych badaniach oraz jakie są ograniczenia tej metody w identyfikacji organizmów. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na podstawie przedstawionego tekstu – jak zastosowanie barkodingu DNA pomoże naukowcom poznać wpływ inwazji opisanych ryb na rodzime gatunki, społeczności i ekosystemy) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Zuzanna Kowalska, Filip Pniewski, Adam Latała, Barkoding DNA – nowoczesne podejście do identyfikacji organizmów, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2019, t. 68, nr 1: Varia.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” do podsumowania lekcji.