Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny: polis
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia czynniki kształtujące rozwój polis;
wyjaśnia pojęcia: monarchia, tyrania, demokracja;
charakteryzuje demokrację ateńską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
metoda projektów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje uczniom zajęcia międzyprzedmiotowe. Prosi, żeby wspólnie z nauczycielem historii przygotowali informacje na temat demokracji ateńskiej i funkcjonujących w jej ramach instytucji. Następnie uczniowie mają się podzielić na grupy i każda z grup ma za zadanie przygotować prezentację o wybranej lub wylosowanej instytucji. Uczniowie mogą użyć elementów kostiumów lub nawet scenografii. W ten sposób przygotowanie do lekcji może się odbyć metodą projektów.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy przed lekcją. Po każdej prezentacji następuje omówienie jej treści, a uczniowie zapisują notatkę w zeszytach na temat omówionej instytucji działającej w ramach demokracji ateńskiej. Notatkę można przygotować, wykorzystując metodę mapy myśli.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie odczytują polecenie: jakie czynniki miały wpływ na kształt ustroju Grecji? i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują polecenie 6 w sekcji Audiobook.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz referat na temat: znaczenie demokracji ateńskiej dla współczesnych systemów politycznych.
Materiały pomocnicze:
Benedetto Bravo, Ewa Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1, Warszawa 1988.
Maria Jaczynowska, Danuta Musiał, Marek Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.