Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Matematyka w świecie idei
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz platońską teorię idei rozumianych jako niematerialne, niezmienne i wieczne wzorce dla zmiennych i czasowych rzeczy fizycznych.
Przeanalizujesz wpływ pitagoreizmu na platoński system filozoficzny.
Porównasz platońską i biblijną koncepcję stworzenia świata.
Uporządkujesz swoją wiedzę z zakresu pitagoreizmu i platonizmu.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Matematyka w świecie idei”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. W razie potrzeby omawia wyniki ćwiczenia nr 1. Następnie pisze na tablicy następujące stwierdzenia:
– Jedynka to liczba.
– Bóg jest jeden w trzech osobach.
– Pokonałem go cztery razy.
– Pierwszy triumwirat został zawarty pomiędzy Gajuszem Juliuszem Cezarem, Gnejuszem Pompejuszem i Markiem Krassusem.
Nauczyciel pyta uczniów, czy w podanych przykładach stwierdzeń liczby mają znaczenie konkretne, symboliczne czy metaforyczne. Które z nich odnoszą się do czynności liczenia, a które do przekazania ukrytych znaczeń? Które z nich można by było porównać do idei? Po tym etapie lekcji konieczne jest dokonanie podsumowania.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium. Uczniowie wyświetlają materiał na swoich telefonach komórkowych, tabletach lub komputerach. Nauczyciel odczytuje polecenia do multimedium w sekcji „Schemat”:
– Przeanalizuj poniższy schemat. Zastanów się, w jakich relacjach pozostają poszczególne punkty gradacyjnej hierarchii Platona. Zapisz swój wniosek. Swoją odpowiedź uzasadnij.
– Oceń, czy zasadne jest umieszczenie w schemacie punktu dotyczącego duszy, skoro Platon nigdy wprost nie nazwał jej ideą, ale zawsze przedstawiał ją jako podobną do niej. Zapisz swoje wnioski w formie notatki.
Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy treść ćwiczeń od 3 do 6 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając możliwe rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
W ramach podsumowania uczniowie realizują polecenie 3 do multimedium w sekcji „Schemat interaktywny”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 8, 9 i 10 w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Jan Sochoń, Platona ogląd bytu‑idei, w: „Warszawskie Studia Teologiczne” 1997, t. 10, s. 329‑350.
Dorota Tobota, Jedność idei w dialogach Platona, w: „Przegląd Filozoficzno‑Literacki” 2003, nr 3, s. 177‑187.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.