Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Platon – państwo idealne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna podstawowe założenia filozofii Platona;
rekonstruuje Platońską wizję państwa idealnego;
analizuje związki filozofii z polityką odwołując się do koncepcji państwa idealnego Platona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
lego logos;
audiobook
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Według Platona filozofowie powinni zarządzać państwem. Dlaczego wyszedł z takiego założenia?
Faza realizacyjna:
Lego‑logos. Praca z treścią e‑materiału metodą lego‑logos. Nauczyciel dzieli klasę na cztery zespoły i każdemu przydziela jeden temat do opracowania:
– grupa 1.: Tło historyczne;
– grupa 2.: Podstawy ontologii platońskiej;
– grupa 3.: Metafizyka polityki w świetle Państwa;
– grupa 4.: Problem państwa w Polityku i Prawach.
Uczniowie układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie przeczytanego tekstu. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Nauczyciel, na podstawie uczniowskich propozycji, inicjuje krótką dyskusję.Praca z multimedium. Uczniowie na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją udzielają odpowiedzi na polecenia zawarte w sekcji „Audiobook”. Jeżeli jest to konieczne, nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów o potrzebne informacje.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1–4 z zakładki „Sprawdź się”.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Platona: „Bezprawie panuje wtedy, gdy prawa są złe albo gdy się ich nie słucha, albo gdy ich w ogóle nie ma”.
Materiały pomocnicze:
Leśniak K., Platon, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.