Sprawdź się
Posługując się wiedzą zdobytą na lekcji, sprawdź swoje umiejętności. Rozwiąż quiz.
Sprawdź swoją wiedzę
W jaki sposób cnoty znajdują swoje uzasadnienie w teorii politycznej Platona?
Rozwiąż krzyżówkę.
- Cnota mądrości.
- Idealne i niemożliwe państwo Platona.
- Kierunek w filozofii twierdzący, że byty istnieją obiektywnie, niezależnie od materii.
- Jeden z oponentów Platona, który odrzucił teorię idei, przyznając realność jedynie przedmiotom zmysłowym.
- Niesprawiedliwy, zły i pozbawiony mądrości władca.
- Sokrates, Platon, Arystoteles.
- Wymieniona w Państwie Platona część, która powinna władać nad duszą, ciałem i temperamentem.
- Poznanie przez przypominanie.
1 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
4 | ||||||||||||
5 | ||||||||||||
6 | ||||||||||||
7 | ||||||||||||
8 |
Odpowiedz na poniższe, związane ze sobą pytania:
Jaką rolę pełni anamneza w procesie poznania?
Jeśli intelekt‑dusza przypomina sobie coś, z czym nie ma bezpośrednio do czynienia, przebywając w swym ciele, kiedy i jak bezpośrednio dotarła do idei?
Zinterpretuj poniższy argument Willarda Quine'a. Co chciał wykazać jego autor? Kliknij w znak na ilustracji, żeby zapoznać się z tym argumentem.
Zinterpretuj poniższy argument Willarda Quine'a. Co chciał wykazać jego autor? Zapoznaj się z opisem ilustracji, żeby poznać ten argument.
Jaka była opinia Platona na temat realizacji idealnego państwa?
Co miał na myśli Boecjusz, apologeta Platona, gdy wygłosił zdanie: Błogosławione się staną te rzeczypospolite, którymi albo będą rządzili miłośnicy mądrości, albo w których by tak się szczęśliwie złożyło, że ich władcy dążyć będą do umiłowania mądrości
?
Zapoznaj się z fragmentem poniższego dialogu Sokratesa z Glaukonem z Państwa. Do czego zmierza Sokrates? Jaką metodę argumentacji wybrał?
PaństwoDialog Sokratesa z Glaukonem
– […] Powiedz mi, wydaje ci się coś robotą konia?– Owszem.
– A czy nie to uważałbyś za robotę konia i czegokolwiek innego, czym ktoś działa wyłącznie albo najlepiej?
– Nie rozumiem – powiada.
– To tak: czy możesz widzieć czymś innym niż oczami.
– No nie, przecież.
– No cóż, a słyszeć potrafisz czymś innym niż uszami?
– W żaden sposób.
– Nieprawdaż, że słusznie moglibyśmy to nazwać robotą oczu i uszu?
– No, tak.
– No cóż – a mieczem potrafisz obcinać gałązki winne i scyzorykiem, i wielu innymi narzędziami?
– Jakżeby nie.
– Ale niczym innym tak pięknie, jak sierpem winniczym, który jest do tego celu zrobiony.
– Prawda.
– Więc nazwiemy to jego robotą?
– A nazwijmy.
– Otóż teraz, uważam, lepiej możesz zrozumieć, o co mi szło przed chwilą, kiedym się pytał, czy nie to będzie robotą każdego, co on albo wyłącznie, albo najlepiej ze wszystkich wykonywa.
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Platona: Bezprawie panuje wtedy, gdy prawa są złe albo gdy się ich nie słucha, albo gdy ich w ogóle nie ma
. Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”„Jak napisać esej filozoficzny”