Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wprowadzenie do nauk geograficznych i źródła informacji geograficznej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Zakres podstawowy: I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.
Uczeń:
1) przedstawia możliwości wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej i ocenia ich przydatność;
2) wyróżnia graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej i podaje przykłady zastosowania różnych rodzajów map;
4) podaje przykłady informacji pozyskiwanych na podstawie obserwacji i pomiarów prowadzonych w terenie;
5) interpretuje dane liczbowe przedstawione w postaci tabel i wykresów.
Zakres rozszerzony: I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.
Uczeń:
2) rozumie zasady tworzenia kwestionariusza ankiety oraz przeprowadzania wywiadu i opracowania wyników;
5) wykorzystuje technologie informacyjno‑komunikacyjne i geoinformacyjne do pozyskiwania, przechowywania, przetwarzania i prezentacji informacji geograficznych;
7) rozumie istotę identyfikowania zależności przyczynowo‑skutkowych, funkcjonalnych i czasowych między elementami przestrzeni geograficznej, argumentowania, wnioskowania i formułowania twierdzeń o prawidłowościach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia przedmiot badań i krótką historię geografii,
wymienia przykłady źródeł informacji geograficznej, ocenia ich przydatność i korzysta z nich podczas badań geograficznych,
charakteryzuje metody prezentacji informacji geograficznej i podaje przykłady ich zastosowania,
wyszukuje i sprawdza dane statystyczne dotyczące poszczególnych państw świata i Polski oraz przedstawia je w różnych formach,
analizuje dane zawarte w różnych źródłach informacji geograficznej i wykonuje podstawowe obliczenia z nimi związane.
Strategie nauczania: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu)
Materiały pomocnicze
BDL.stat.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start (dostęp 10.05.2021).
ClimateCharts.net, [online], dostępny w internecie: https://climatecharts.net/ (dostęp 10.05.2021).
Data.UN.org, [online], dostępny w internecie: https://data.un.org/ (dostęp 10.05.2021).
Data.WorldBank.org, [online], dostępny w internecie: https://data.worldbank.org/ (dostęp 10.05.2021).
Roczniki statystyczne GUS, [online], dostępny w internecie: https://stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/ (dostęp 10.05.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi o zapoznanie się treściami zawartymi w części „Przeczytaj” i sporządzenie krótkiej notatki.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat treści zawartych w części „Przeczytaj”. Prosi także uczniów o wyszukanie w podręczniku (ewentualnie innych materiałach edukacyjnych) i w internecie przykładów źródeł informacji geograficznej.
Następnie uczniowie w parach zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują do niej polecenia. Po zakończonej pracy chętni uczniowie udostępniają na ekranie wyniki swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Chętni prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Chętne osoby wyświetlają na ekranie wybrane źródła informacji geograficznej (np. różne rodzaje wykresów). Pozostali uczniowie nazywają te źródła.
Każdy z uczniów projektuje dla kolegi/koleżanki zadanie związane z pobraniem określonych danych, ich obróbką i prezentacją.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę i ich możliwości i zaangażowanie na lekcji
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie zadania od kolegi/koleżanki zaprojektowanego podczas fazy podsumowującej.
Znalezienie innych źródeł geograficznych danych liczbowych.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach, ponieważ kształtuje umiejętności gromadzenia, obróbki i przedstawiania różnych danych, zarówno fizyczno‑geograficznych, jak i społeczno‑ekonomicznych. Może zostać wykorzystana na lekcji z zakresu rozszerzonego poświęconej ilościowym i jakościowym metodom badań geograficznych (zakres rozszerzony: I. 1).