1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz właściwe odpowiedzi.

Poniżej przedstawiono wykres

R1QV4JynXjxcU
Możliwe odpowiedzi: 1. słupkowy., 2. skumulowany., 3. warstwowy., 4. złożony., 5. biegunowy.
R1K0RluARZlTE
Struktury zatrudnienia ludności w wybranych państwach UE w 2018 roku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, oprac. na podstawie danych Banku Światowego.
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższy wykres, a następnie oceń poprawność stwierdzeń w tabeli.

Przeanalizuj opis wykresu, a następnie oceń poprawność stwierdzeń w tabeli.

R1c2BtTK9q8CA
Liczba pracujących w Polsce i jej udział w ogólnej liczbie ludności
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie roczników statystycznych GUS oraz BDL GUS, dostępny w internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne i https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/temat, licencja: CC BY-SA 3.0.
R14IkF6oDURw3
Łączenie par. . Z wykresu można odczytać, że największą liczbę pracujących w Polsce odnotowano w 1980 r.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z wykresu można odczytać, że w 2005 r. w Polsce pracowało 33 mln osób.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z wykresu można odczytać, że w 2010 r. odsetek pracujących w ogólnej liczbie ludności był większy niż w 1960 r.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 3

Zaznacz prawdziwe stwierdzenia dotyczące poniższej ryciny.

Zaznacz prawdziwe stwierdzenia dotyczące opisanej ryciny.

R8UAP942BvXhO
Struktura światowego pogłowia bydła według krajów w 2017 roku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych FAO, licencja: CC BY-SA 3.0.
RcBmO1mSXANml
Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to diagram., 2. W 2017 r. ponad 1/4 światowego pogłowia bydła przypadała na dwa kraje - Brazylię i Indie., 3. Pogłowie bydła w USA w 2017 r. wynosiło ponad 900 mln., 4. Pogłowie bydła w Polsce wynosiło nie więcej niż 3% pogłowia światowego.
2
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższe klimatogramy, a następnie uzupełnij tabelę, wpisując: A, B, C lub D.

Zapoznaj się z opisami klimatogramów, a następnie uzupełnij tabelę, wpisując: A, B, C lub D.

R1XBz2x4TpDEp
A.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CLfOWhmeE1d
B.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7Y6Vbao2uGVE
C.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RP92NP8uNFwAc
D.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UAmUjzLs3w1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Wykonaj odpowiednie obliczenia, a następnie uzupełnij poniższą tabelę przedstawiającą wybrane dane dotyczące ludności Polski w 2019 r. Wszystkie wartości podaj w zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku.

Liczba ludności w wieku

Liczba kobiet w wieku

przedprodukcyjnym

produkcyjnym

poprodukcyjnym

przedprodukcyjnym

produkcyjnym

poprodukcyjnym

6 948 706

23 025 927

8 407 943

3 381 724

10 794 491

5 639 299

R42SJSRdVr6A4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższy wykres, a następnie zapisz wniosek dotyczący dynamiki tempa zmian temperatury skał wraz z głębokością.

Zapoznaj się z opisem wykresu, a następnie zapisz wniosek dotyczący dynamiki tempa zmian temperatury skał wraz z głębokością.

RpoF31QTDNkM1
Wykres zmiany temperatury we wnętrzu Ziemi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAAdKdST5VFzR
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Korzystając z poniższego wykresu, wyjaśnij związek między ilością opadów atmosferycznych a wielkością odpływu.

Korzystając z opisu wykresu, wyjaśnij związek między ilością opadów atmosferycznych a wielkością odpływu.

R15rshhaAbBlf
Zestawienie rocznych wartości opadów, parowania i odpływu całkowitego w zależności od szerokości geograficznej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie P. Czubla, E. Papińska, Geografia fizyczna, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2013, licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8

Uzupełnij tabelę B na podstawie tabeli A. Wartości zaokrąglij do jednego miejsca po przecinku. Wszystkie nieścisłości wynikające z błędu zaokrąglenia skoryguj w kolumnie „pozostałe”. Następnie dokończ zdania, wybierając właściwe wyrażenia spośród podanych.

Państwa

Produkcja energii elektrycznej według typów elektrowni w 2020 r. [w TWh]

cieplne

jądrowe

wodne

wiatrowe

słoneczne

inne

Australia

188,8

0,0

16,1

24,3

18,6

3,4

Chiny

5045,0

366,2

1355,2

466,5

261,1

129,7

Dania

6,3

0,0

0,0

16,4

1,2

5,1

Francja

50,0

355,2

62,1

39,2

13,2

8,8

Norwegia

1,7

0

131,9

9,3

0,0

0,7

świat

15756,6

2616,6

4355,0

1590,2

844,4

702,9

Indeks górny Tabela A. Źródło: Electricity Mix, [online], dostępny w internecie: https://ourworldindata.org/electricity‑mix (dostęp 10.05.2021). Indeks górny koniec

R1HEJCkiDUONJ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Tabela B.
RNiF2OiLzb82j
Około 1. 3/4, 2. 1/4, 3. 2/3, 4. 2, 5. 4, 6. 17, 7. 30, 8. 1/3 energii elektrycznej produkowanej w Chinach pochodzi z elektrowni cieplnych, jednakże energia ta stanowi około 1. 3/4, 2. 1/4, 3. 2/3, 4. 2, 5. 4, 6. 17, 7. 30, 8. 1/3 globalnej energii elektrycznej produkowanej w tego typu elektrowniach. Choć Australia nie należy do głównych producentów energii elektrycznej wytwarzanej w elektrowniach cieplnych, to 1. 3/4, 2. 1/4, 3. 2/3, 4. 2, 5. 4, 6. 17, 7. 30, 8. 1/3 produkowanej w tym kraju energii elektrycznej wytwarza się właśnie w tego typu elektrowniach. W strukturze produkcji energii elektrycznej w Chinach elektrownie wodne mają niemal 1. 3/4, 2. 1/4, 3. 2/3, 4. 2, 5. 4, 6. 17, 7. 30, 8. 1/3 razy mniejszy udział niż elektrownie cieplne, to produkcja energii elektrycznej w tym kraju zarówno z jednego, jak i z drugiego typu elektrowni stanowi ponad 1. 3/4, 2. 1/4, 3. 2/3, 4. 2, 5. 4, 6. 17, 7. 30, 8. 1/3 % światowej produkcji.