Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Symboliczne znaczenie Wesela Stanisława Wyspiańskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże narodowe lęki, pragnienia i przywary, które Stanisław Wyspiański przedstawił w Weselu;
wyjaśni rolę rzeczywistości symbolicznej w Weselu;
znterpretuje pesymistyczną diagnozę społeczeństwa polskiego, którą Wyspiański zawarł w swoim dramacie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o przyniesienie na lekcję następujących przedmiotów (mogą to być również fotografie):
złoty róg, czapka z pawim piórem, sznur, podkowa, kaduceusz, dzwon Zygmuntowski, czerwony szal, czerwone buty, sznury korali.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie ustawiają w widocznym miejscu klasy przyniesione przedmioty, wieszają reprodukcje obrazów i grafiki przedstawiające to, czego nie można przynieś. Proponują też założenia elementów garderoby pasujących do pracy z tekstem Wesela: czerwony szal, czapka z pawim piórem, czerwone buty, sznury korali, róg, sznur.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel organizuje pracę grup eksperckich, które korzystając z różnych źródeł: e‑materiał, reprodukcje obrazów, słowniki tradycyjne i on‑line; gromadzą i porządkują wiadomości na temat wybranego/przydzielonego symbolu oraz dwa pytania do pozostałych eksperckich grup.
Grupa I złoty róg,
Grupa II czapka z pawim piórem,
Grupa III sznur,
Grupa IV podkowa,
Grupa V kaduceusz,
Grupa VI dzwon Zygmuntowski.
Uczniowie po wykonaniu zadania pozostają w zespołach i odpowiadają na pytania, które przygotowali koledzy i koleżanki.Nauczyciel pokazuje na dużym ekranie prezentacje multimedialną. Uczniowie po obejrzeniu materiału wykonują w parach polecenie 1 z tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Przydziela uczniom polecenia i ćwiczenia do wykonania oraz wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie na podstawie lekcji oraz materiału umieszczonego w multimedium definiują Wesele jako dramat symboliczny.
W definicji uwzględniają:
genezę odmiany gatunku,
symbolikę przedmiotów, scen, postaci,
wykorzystują określenia:
rekonstrukcja,
obalanie mitów,
brak bezpośrednich komentarzy,
niedopowiedzenia.
Praca domowa:
Określ, na czym polega siła symbolicznej wymowy postaci Chochoła.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Boy- Żeleński, Plotka o Weselu Stanisława Wyspiańskiego dostęp: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/plotka‑o-weselu‑wyspianskiego.pdf
Piotr Kowalski, Leksykon Znaki świata. Omen, przesąd, przeznaczenie, Wrocław 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.