Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria. Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych: sinus, cosinus, tangens;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje dzielenie z resztą liczby rzeczywistej przez liczbę rzeczywistą.
stosuje definicje funkcji trygonometrycznych zmiennej rzeczywistej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego;
metoda krokodyla.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają na czym polega dzielenie z resztą. Analizują Przykład 1 z sekcji „Przeczytaj”.
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu w temacie: „Funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują pozostałe przykłady z sekcji „Przeczytaj”. Po zapoznaniu się z każdym zgłaszają pytania i napotkane ewentualne problemy, które omawiane są na forum klasy
Uczniowie indywidualnie analizują treści w sekcji „Infografika”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel przypomina temat zajęć: „Funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej” i podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wykresy i własności funkcji trygonometrycznychWykresy i własności funkcji trygonometrycznych
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Infografika” można potraktować jako zadania domowe dotyczące analizy problemu w temacie „Funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej”.