Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówności kwadratowe z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności kwadratowe z wartością bezwzględną lub dwiema wartościami bezwzględnymi
tworzy algorytmy rozwiązywania nierówności różnych typów
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
odwrócona klasa
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w domu przygotowują sposób rozwiązywania prostych nierówności kwadratowych z wartością bezwzględną.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się między sobą wiadomościami dotyczącymi rozwiązywania nierówności kwadratowych z wartością bezwzględną, które przygotowali w domu.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe rozwiązują zadania interaktywne 1- 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jaki napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być materiałem inspirującym do przygotowania przez uczniów własnego samouczka jako materiału na lekcję powtórzeniową. Można ją również wykorzystać na zajęciach poświęconych zastosowaniu wartości bezwzględnej.