Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 7. Zdanie w sensie logicznym a interrogatywy i imperatywy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zrozumiesz, czym różnią się interrogatywy (zdania pytajne) i imperatywy (zdania nakazujące) od stwierdzeń.
Poćwiczysz skuteczne odróżnianie interrogatywów i imperatywów od stwierdzeń.
Poznasz okoliczności, w których warto spróbować przekształcić pytanie bądź nakaz w stwierdzenie, oraz dowiesz się, jak to robić.
Włączysz się w filozoficzny spór o status wypowiedzi wartościujących.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie, czym różnią się interrogatywy (zdania pytajne) i imperatywy (zdania nakazujące) od stwierdzeń;
ćwiczy skuteczne odróżnianie interrogatywów i imperatywów od stwierdzeń;
poznaje okoliczności, w których warto spróbować przekształcić pytanie bądź nakaz w stwierdzenie, oraz dowiaduje się, jak to robić;
włącza się w filozoficzny spór o status wypowiedzi wartościujących.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zostają poproszeni przez nauczyciela o obejrzenie jakiegoś zaangażowanego społecznie lub etycznie materiału w aktualnych wiadomościach. Mają zwrócić uwagę na to, za pomocą jakich środków wyrazu są komunikowane treści materiału.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy domowej. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze spostrzeżenia, nie komentując ich jeszcze.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia krótko podział zdań na cztery kategorie: oznajmujące, pytajne, rozkazujące i wykrzyknikowe. Następnie dzieli uczniów na cztery grupy, proponując dowolny, aktualny dla społeczności szkolnej temat do dyskusji, np.: Czy należy obecnie przechodzić na wegetarianizm? Każda grupa uczniów może zabrać głos w dyskusji, ale w taki sposób, że jedna używa tylko zdań oznajmujących, druga tylko pytajnych, trzecia tylko nakazów, czwarta tylko wykrzykników. Nauczyciel krótko komentuje wyniki rozmowy, wprowadzając tym komentarzem uczniów w temat lekcji.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel, nawiązując do wyników pracy domowej oraz wyników wcześniejszej rozmowy z podziałem na grupy, aranżuje rozmowę kierowaną na temat różnicy między stwierdzeniami a interrogatywami i imperatywami oraz jej znaczenia w codziennej komunikacji. W jakich sytuacjach powinniśmy używać każdego z tych typów wyrażeń?
Podsumowanie lekcji i praca domowa: Uczniowie dostają podobne zadanie do tego, które było pracą domową. Tym razem mają ten sam materiał przerobić całkowicie tak, żeby składał się wyłącznie ze stwierdzeń, czyli ze zdań w sensie logicznym – o ile to możliwe, powinni też ograniczyć liczbę zdań wartościujących. Przy okazji mają stwierdzić, jak zmieniły się treść i wymowa materiału po wprowadzonych przez nich modyfikacjach.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).
Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do podsumowania lekcji.